Hej,

Jag ramlade över en ritning på ett sidobord som jag blev sugen på att bygga. Underredet är bara gjort av 45×45 reglar, men det jag inte förstår är hur reglarna fästs i varandra? Lyckas inte utläsa från bild. Att bara skruva blir ju väldigt ostadigt, jag ser inga vinkeljärn och det verkar inte ha gjorts några urtag. Någon som har en spaning?

(Hämtat ritning på almbacken.se)
 
  • Svart sidobordsunderrede av 45x45 reglar stående på en gräsmatta i en trädgård. Underredet har inga synliga vinkeljärn eller urtag mellan reglarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av sidobord med två hyllplan, där benen är gjorda av 45x45 reglar. Konstruktionen visar inga synliga vinkeljärn eller urtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
A andypandypa skrev:
Hej,

Jag ramlade över en ritning på ett sidobord som jag blev sugen på att bygga. Underredet är bara gjort av 45×45 reglar, men det jag inte förstår är hur reglarna fästs i varandra? Lyckas inte utläsa från bild. Att bara skruva blir ju väldigt ostadigt, jag ser inga vinkeljärn och det verkar inte ha gjorts några urtag. Någon som har en spaning?

(Hämtat ritning på almbacken.se)
På ritningen ser det ju bara ut att vara skruvat. Ska du bygga ett liknande rekommenderar jag att du köper sargbeslag och fäster benen med för att öka stabiliteten. Alternativt har en sträva på baksidan!
 
O Ossian K Olsson skrev:
På ritningen ser det ju bara ut att vara skruvat. Ska du bygga ett liknande rekommenderar jag att du köper sargbeslag och fäster benen med för att öka stabiliteten. Alternativt har en sträva på baksidan
Det var lite så jag tänkte också. Tack för input!
 
7ender
Jag byggde ett utebord förra året och underredet blev väldigt rangligt av att bara skruva. Tog isär allt och limmade med Casco utelim. Blev tokstabilt!

Hemmabyggt utebord av ljust trä på altan med flera rottingfåtöljer runtom, bredvid utegrill och trädgårdsredskap, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En träregel med fästvinkel placerad på en arbetsbänk, som används för att bygga ett utebord. Arbetsbänken och golvplankor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utebord under konstruktion med träramar och verktyg som borrmaskiner och en blå limburk. Underredet är förstärkt med lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett utebord med en träskiva och limmat underrede står på en altan omgiven av rottingstolar. Plast täcker golvet under bordet och en park med träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Jag byggde ett utebord förra året och underredet blev väldigt rangligt av att bara skruva. Tog isär allt och limmade med Casco utelim. Blev tokstabilt!

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt! Ska definitivt spana in det limmet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.