Hej,
Jag har ett utrymme i köket mellan ett väggskåp och väggen där jag tänkte sätta upp ett eller flera hyllplan. Jag har kommit så långt att jag har sågat ut hyllplan av ekskivor (ca 20cm djupa), men funderar på hur jag ska fästa dem. Jag vill helst ha infästningen så osynlig som möjligt. Men har inte kommit på nåt bra sätt. Jag har funderat dels på att bara skruva fast med små vinkeljärn, men det syns ju såklart. En annan fundering jag hade var att skruva fast en ribba av samma material längst bak på hyllplanet å använda den för att fästa i väggen. Men skulle helst ha dem helt plana.

Någon som har nåt bra förslag? Hade det funkat att köpa en tub montagelim och limma mot både skåp och vägg?

• Köksutrymme för hyllplan mellan väggskåp och vägg, med nedhängande lampa och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är väl vad du ska ha på dem. Limma håller ju skivorna, men knappast jättemycket mer vikt.
Du kan ju sätta vinkeljärn "upponed" så att du lägger skivorna i vinkeln och även fräsa ur lite under skivorna. Då kan du dölja dem underifrån men de syns givetvis lite ovanfrån då.

Skulle jag själv gjort det skulle jag satt ett par lister på skåp/vägg helt enkelt, hade nog själv inte brytt mig så mycket om det syntes.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Frågan är väl vad du ska ha på dem. Limma håller ju skivorna, men knappast jättemycket mer vikt.
Du kan ju sätta vinkeljärn "upponed" så att du lägger skivorna i vinkeln och även fräsa ur lite under skivorna. Då kan du dölja dem underifrån men de syns givetvis lite ovanfrån då.

Skulle jag själv gjort det skulle jag satt ett par lister på skåp/vägg helt enkelt, hade nog själv inte brytt mig så mycket om det syntes.

Du menar sätta lister som man sedan ”lägger” hyllplanet på? Blir kanske enklaste lösningen. Så kan man alltid ”dölja” listerna genom att måla dem i väggfärgen.

Kan tänka mig att där bl a kommer stå några kokböcker, så det är ju bra om den tål lite vikt.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.