Funderar på att skaffa handdukstork men frågan är hur man ska fästa den. Avståndet mellan reglarna bakom gipset stämmer inte överens med måtten på dom vanligaste handdukstorkarna av någon oförklarlig anledning! Räcker det om man fäster ena sidan av handdukstorken i en regel, både uppe och nere alltså, och andra sidan med gipsskruvar? Det kan väl bli rätt tungt med blöta handdukar? Man vill ju inte att hela väggen ska rasa in!
 
Om du pluggar ordentligt så räcker det absolut, du behöver inte fästa i reglar alls.
 
Duomax brukar funka alldeles utmärkt, det kritiska momentet är borrningen.
 
Helt fel av mig. Jag glömde att de nya reglerna föreskriver att alla infästningar ska göras i massiv konstruktion, ej direkt i skivan. Detta är bara för vattentäthetens skull, så det är naturligtvis bara känsligt där det är direkt vattenbegjutning, men reglerna är egentligen samma för hela rummet. Hållfastheten är dock inga problem.
 
Ojdå, ska allt fästas i massivt material? Gäller det även hus som inte är byggda med dessa nyare regler? Allt är byggt med PER-reglerna 2004, vet inte exakt vad som gällde då. En tanke jag varit inne på är att fästa någon sorts skena av metall i vitlack i reglarna eller så och sen fästa torken i denna, vet inte om det är en bra idé. Ser kanske fult ut med en sorts skena bakom torken direkt på kaklet. Annars får det bli en regel på ena kanten och sen nån sorts gipsskruv på den andra. Man vill ju inte riva hela vägen för att sätta upp nya reglar! Har sett att det finns torkar som man bara fäster i ena änden och som man sen kan svänga ut men jag undrar om dom håller!
 
Ah, det var ett gammalt badrum, missade det. Nej, då kan man ju självklart inte fästa i massivt material i normalfallet. Kör på med plugg som du tänkt, hållfastheten är som sagt inte något problem.
 
Ok, så får det bli. Jag antar att man kan smeta in pluggen med silikon innan man trycker in den i gipset så att det blir tätt?
 
settler skrev:
Ok, så får det bli. Jag antar att man kan smeta in pluggen med silikon innan man trycker in den i gipset så att det blir tätt?
Självklart. Du behöver inte snåla om man säger som så.
 
Ett par råd, om du köper nån dyr design-handdukstork för typ 15 000 eller så, se till att den är rostfri..invändigt. Ska du ha elpatron eller om du ska ha vattenburen värme kolla att du har varmvattenretur i badrummet. Om du har en elradiator...kan det ev. vara idé att skrota den och köra med bara handukstork.
 
Gör som du vill. Men ska du ringa försäkringsbolaget så måste du följa reglerna slaviskt.

Om du kan tänka dig att avstå den lyxen så kan du få riktigt häftiga badrum.

Sverige är ett av de få länder som försäkrar våtrum.

Vi ville klä badrummet med Epoxi (typ världens tätaste som man förseglar båtar med). Men icke godkänt.
 
Det enda försäkringsskydd mot fuktskador i badrum, som mig veterligen, är nåt att ha är när bostadsrättsinnehavare har hemförsäkring i samma försäkringsbolag som bostadsrättsföreningen.

Försäkringsbolaget kan ju inte vara oense med sig själv och får betala oavsett vilken försäkring som ska anses gälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.