Hej, jag bygger (eller har precis börjat) en ny altan till huset, har fäst bakre bärlinan mot huset (eller det var egentligen redan gjort för den gamla altanen som jag dock fick riva pga dåligt underhåll av förra ägaren) och främre i jackade 95 mm trästolpar (+ 2 st. rostfria genomgående M12-skruvar vid varje stolpe) som sitter på nedgrävd betongplint.

Har efter noggrann genomläsning av detta forum etc bestämt mig för att fästa golvreglarna (145*45 mm) vid bärlinorna mha balkskor. Tänker använda 6 st. 5x40 mm ankarskruvar på varje sida om golvreglen för att fästa balkskon i bärlinan, samt 2-3 skruvar på varje sida om golvreglen för att fästa balkskon i just golvregeln.

Det verkar simpelt och lär hålla. Problemet är hur jag gör vid bärlinornas ändor, där jag tänkte köra golvregel som då bildar gavlar för att på så sätt skapa en form av ram. Om jag använder balkskor där så hamnar ju inte "gavel-golvregeln" i kant med bärlinan, eftersom balkskon har en "vinge" i varje sida, och den yttre sidan för att kunna fästas mot bärlinan måste ligga ett par cm innanför den! Hoppas ni förstår när ni ser bilden....Kan det funka med bara ett vinkelbeslag på insidan eller blir det för klent? Inser att det borde gå med spik genom bärlinan in mot "gavel-golvreglarna", men helst vill jag använda skruv.

Ett annat problem som framgår av bilden är att M12-muttrarna på bärlinan hamnar i vägen för dessa besvärliga golvreglar hur jag än fäster dem, men det kanske man kan fixa genom att borra ut en "försänkning" i ändan på golvregeln, så den kan ligga an trots muttern.....

Vore jättetacksam för svar på dessa frågor, känner att det är dags att gå vidare med projekten, men har fastnat på detta! :p

Mvh/
Alko
 
  • altanen.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kör med bärlinir 195*45 så kan du spika fast en 45*45 neders och sedan ställer du ändarna på bjälklagets reglar på denna och skruvar med ett vinkelneslag (bärlina/bjälklag).

 
Tack för svar - jo, jag känner till den metoden som ju rekomenderas i bl.a. Beijers Gör-det-själv-häften. Men nu har jag ändå köpt på mig bärlina som är 170*45 och 150*75 (olika mått främre och bakre...). Anledningen till att jag har dessa mått är att bakre (mot huset) bärlinan redan var ditsatt + även de gjutna plintarna, vilket för att göra en lång beskrivning kort gör att jag inte kan använda så brett virke som 195*45. Därav balksko-metoden. Nog borde det gå att få ihop en altan ändå eller?

/Alko
 
Hej
I hörnen kan du väll köra med vanligt vinkeljärn på insidan för att slippa örat och en extra lång franskbult till stolstolpen som går igenom bärlina och rakt in i bjälklagsregeln.
 
Alltså typ en sån här som visas vid nr 5 (se bild). Annars tänkte jag ju använda bult som vid nr 4 för fäste bärlina-stolpar för att skada virket mindre samt underlätta utbyte av dåligt virke i framtiden (bara skruva av muttern och plocka isär). Men det verkar ju ställa till det i det här fallet samt att man inte vågar lita på ett vinkeljärn bara....


/A
 
  • ImageVaultHandler_001.gif
Du skall väll inte ha disko just under staketet eller det är ju där du har minst belastning på hela altan? underskatta inte skruvade/spikade byggbeslag

Om du sedan riktar upp stoplen innan så kan du ju sätta fast den med vagnsbult (Nr:4) med den släta skallen mot ändträet på bjällaget före så är ju det löst problemet med byte av stole i framtiden (om det skulle behövas).

Hoppas det löser sig annars får du bolla igen ;)

 
Tack! jag tar fasta på det du säger om belastningen på just dessa golvreglar, den bör väl vara klart mindre än för övriga, såvida inte flera personer samtidigt lutar sig bakåt vid räcket och ställer sig precis där och hoppar typ... :D Dessutom kan jag väl lägga vanliga balkskodda reglar ca 20-30 cm innanför dessa (självklart 60cc i övrigt) som extra stöd, då ska det väl räcka med vinkeljärn på gavel-reglarna tycker jag! (Alltså inga franska skruvar) Tack också för tips ang vagnsbultarna som då går bara genom stolpe och bärlina med platta sidan mot de aktuella golvreglarnas ändträ, det skulle ju lösa problemet vid "???" (bilden). Nu kommer jag iofs använda bultar som har ett "mutteraktig" huvud snarare än slätt, halvrunt, men den ska väl gå bra att "försänka" in i bärlinan, så golvregeln kan ligga dikt an!

Som amatör är man lite väl överplanerande ibland, men eftersom jag urtgår från en dålig altan som vi måste riva pga röta, är jag extra kinkig med underhållbarhet och utbytbarhet, helst av allt skulla man vilja bygga mha såna där ikea-skruvar som man skruvar in i en liten cylinder med gängat hål i som sitter i andra stycket.... :)

Mvh/
A

 
fördelen med vagnsbulten är att man slår in den fyrkantiga delen som sitter under skallen i ett lite trångt hål så slipper man hålla imot med en nyckel.

Lycka till
 
Vi har haft precis samma "problem" som du. Vi löste med det största förstärkta vinkeljärnet som fanns på brädgården samt en snedsträva på undersidan av bjälklaget - den senare för att inre bärlinan inte var rak utan lite bananformad.
Dessutom ligger detta förbandet precis vid en plint, så det blir väl lite hängslen och pannband...

Om du väljer att sätta en extra regel 20-30 cm från yttre regeln för att hjälpa till att ta last så antar jag att man bör kortla (kottla?) för att dela lasten ordentligt.
 
Jag hade nog "fuskat", och funderar i mitt eget fall på att göra det...

Låter konstigt, men jag ska försöka förklara.

Jag kommer att lägga själva altandäcket med trall som vanligt. Men, för att slippa se ändträ på ena sidan, kommer jag att sätta en "inramande" bräda längs hela kanten. Den brädan kommer jag att spika på en regel som bara är till för den brädan. Den "riktiga" regeln ligger kloss an bredvid, och hamnar därmed nästan mitt på stolpen. Och därmed kan jag fästa den med balksko.

Men då får väl inte den andra regeln plats bredvid, tänker någon? Jo, för den behöver inte vara av samma dimension, eftersom den bara bär upp en enda bräda, och inte ingår i det riktiga ramverket...


Fel eller rätt, rätt för dig, eller inte... Det är en tanke.
 
Nu så, nu börjar det låta som en komplett lösning! Måste verkligen (?) räcka och bli över med vinkeljärn och kortling mot en balkskodd golvregel ca 25 cm in från gavlarna. Se den nya bilden.

Ut till Biltema imorgon, köpa vinkeljärn och äntligen kan jag ägna mig mer åt snickeri än "ritningar" i Paint! ::)


Förresten, är det overkill med två M10 (10 mm) genomgående rostfria bultar för att fästa bärlinan på (de till hälften urjackade) stolparna, räcker det med en per stolpe tror ni? (Stolpe: 95*95, bärlina: 170*45 mm)

/Alko
 
  • altanen2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.