Jag har bytt ett av beslagen på min terassdörr. Det gamla var rostigt och skruvarna gick av och fick borras ut. Nu funderar jag hur jag bäst kan fästa det nya som hamnar i samma hål…jag kan ha tjockare och längre skruv det bör hjälpa men kan jag även lägga något i de gamla hålen o i så fall vad?

Dörrens rostfria stål hänggångjärn fastsatt på vit, smutsig karm; nya skruvar; skadad trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gångjärnet är för fel sida, försänka hålen är till för försänkta skruvar.
Skruvarna måste vara försänkta, annars tar de i den andra delen av gångjärnet och dess skruvar.
 
Om skruvarna var rostiga är förmodligen trä närmast skruvarna dåligt också. Borra ur med en så pass stor borr att bara friskt trä är kvar. Limma i pluggar av trä och gör sedan nya skruvhål.
Det går förstås att fuska med längre skruv men det kan bli sämre resultat.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Gångjärnet är för fel sida, försänka hålen är till för försänkta skruvar.
Skruvarna måste vara försänkta, annars tar de i den andra delen av gångjärnet och dess skruvar.
Skruvar är försänkta. Tog det gångjärn jag hade och tror det kommer att funka hyfsat?
 
Om du sätter försänkta försänkta skruv från fel håll i ett försänkt hål och större delen av skruvskallen försvinner in i hålet så kommer typ ingenting av skruven att hålla gångjärnet, samt att det är risk att skruvskallen/skruvhålet nöts så att skruvskallen åker genom gruvhålet.
Ju närmare skruvskallens ytterkant är hålets kant, ju större risk att skruven åker igenom.

Springan mellan dörrblad och dörrkarm är normalt inte många millimeter.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du sätter försänkta försänkta skruv från fel håll i ett försänkt hål och större delen av skruvskallen försvinner in i hålet så kommer typ ingenting av skruven att hålla gångjärnet, samt att det är risk att skruvskallen/skruvhålet nöts så att skruvskallen åker genom gruvhålet.
Ju närmare skruvskallens ytterkant är hålets kant, ju större risk att skruven åker igenom.

Springan mellan dörrblad och dörrkarm är normalt inte många millimeter.
Fast har kollat att dörren sluter till med gångjärn emellan. Men fick stuka det lite för att sluta tätt mot det andra. Kan inte se att skruvarna inte går att försänka helt men ska rapportera hur det går
 
S sepani skrev:
Fast har kollat att dörren sluter till med gångjärn emellan. Men fick stuka det lite för att sluta tätt mot det andra. Kan inte se att skruvarna inte går att försänka helt men ska rapportera hur
S sepani skrev:
Fast har kollat att dörren sluter till med gångjärn emellan. Men fick stuka det lite för att sluta tätt mot det andra. Kan inte se att skruvarna inte går att försänka helt men ska rapportera hur det går
Du hade helt rätt, det blev att göra om göra rätt…med nytt köpt gångjärn…längre skruvar sitter kanon…fasade även av tröskeln som nog är det som knäckt gamla…
Vit vägg, trägolv, svart dammtätning, smuts, skarv mellan olika material, närbild, inomhus, byggnadsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metall gångjärn på gamla vita dörrkarm smutsiga, två delar, skruvar, trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har bytt gångjärn?
Det syns eftersom första gångjärnet inte har "öppningen" på "insidan", det har däremot sista gångjärnet.
Metallisk dörrhängare eller gångjärn på en dörrkarm, med grön markering längs ena sidan, närbild, skärmdump från smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du har bytt gångjärn?
Det syns eftersom första gångjärnet inte har "öppningen" på "insidan", det har däremot sista gångjärnet.
[bild]
Ja det är bytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.