Har precis slipat golvet på övervåningen. Där trappan går ner fanns det innan ett räcke för att man inte skall trilla ner. Den ena änden fäst i väggen och i den "lösa änden" (närmast översta trappsteget) satt en stålstolpe mellan golv och tak för att stabilisera.

Nu när vi renoverar vill vi inte ha stolpen ända upp i taket utan funderar på att ersätta den med en ~10*10cm ekstolpe lika hög som räcket i övrigt.

Så hur fäster man denna stolpe i golvet stabilt och snyggt? Min första tanke var ett hål i golv och stolpe och skruva i en gängstång.

Finns det bättre förslag?
 
Vi monterade ett räcke från Lundbergs och då följde det med en "dubbel" skruv som man först skruvade ner i golvet och sedan skruvades stolpen fast på denna. Enkelt och stabilt. Se upp bara så ni håller stolpen rakt när ni skruvar annars kan den lätt spricka.

/S
 
Jag byggde eget räcke för ett tag sedan och har fäst tre stolpar med en "dubbelskruv", käppskruv heter skruven.
Det funkar klockrent. Se bara till att du har en golvregel att skruva ner i.
Jag limmade dessutom fast stolpen i golvet också som extra stöd. Sen är det bara att skruva och skruva ner stolpen på skruven tills den inte går att rubba.
Sitter som järnet.
 
B Berra Brumm skrev:
Jag byggde eget räcke för ett tag sedan och har fäst tre stolpar med en "dubbelskruv", käppskruv heter skruven.
Det funkar klockrent. Se bara till att du har en golvregel att skruva ner i.
Jag limmade dessutom fast stolpen i golvet också som extra stöd. Sen är det bara att skruva och skruva ner stolpen på skruven tills den inte går att rubba.
Sitter som järnet.
Det heter skruvstift på byggmax.se
 
Eftersom tråden redan är lyft kan jag komma med en uppföljning så här 10 år senare. Eftersom jag var osäker på vad jag hade under valde jag att dra 3 långa träskruv (med ¨10cm ogängat innan huvudet) rakt ner i golvet och såga av huvudet. Sedan Borrade jag 3 hål i stolpen och försökte passa ner dessa på skruvarna. Gick sådär, hade svårt att få stolpen tätt mot golvet. Slutade med att jag fyllde alla hålen med lim och bankade stolpen mot golvet så gått det gick så att limmet fick fylla springan. Det blev inte helt bra (stabilt) så detta sätt är inget jag rekommenderar. Dock sitter stolpen där den sitter och man kan stödja den mot sig så den har fått sitta kvar eftersom jag har 1000 viktigare saker att ta tag i :)
 
  • Gilla
Pettsonhuset i Björndal och 5 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Eftersom tråden redan är lyft kan jag komma med en uppföljning så här 10 år senare. Eftersom jag var osäker på vad jag hade under valde jag att dra 3 långa träskruv (med ¨10cm ogängat innan huvudet) rakt ner i golvet och såga av huvudet. Sedan Borrade jag 3 hål i stolpen och försökte passa ner dessa på skruvarna. Gick sådär, hade svårt att få stolpen tätt mot golvet. Slutade med att jag fyllde alla hålen med lim och bankade stolpen mot golvet så gått det gick så att limmet fick fylla springan. Det blev inte helt bra (stabilt) så detta sätt är inget jag rekommenderar. Dock sitter stolpen där den sitter och man kan stödja den mot sig så den har fått sitta kvar eftersom jag har 1000 viktigare saker att ta tag i :)
Kul att svarade.
Jag har kollat runt och även hittat en metod som kunde g**glas med "newel keyhole fastener".

För att fortsätta...

Jag undrar - varför kom inte stolpen tätt mot golvet(?) - var den inte vinkelrätt sågad(?).

Ett fäste i mitten verkar bra, men en skruv (käppskruv) måste då vara helt vinkelrätt iskruvad, eller hur(?).
 
I princip går det inte att fästa en stolpe i ett golv, det har många altanägare erfarit.
Man måste ner i stommen/golvreglarna.
När man bygger altan ser man till att få stolparna som altanen står på upp genom golvet till ett stabilt altanräcke.
I TS och andras fall med en innetrapp måste man ner i golvreglarna på något sätt.
Detta är svårt att göra utan att förstöra golvet, men principen är att fästa stolpen i något stadigt med stor yta, svårt och det finns många olika golv att ta hänsyn till.
 
AVEkh AVEkh skrev:
Kul att svarade.
Jag har kollat runt och även hittat en metod som kunde g**glas med "newel keyhole fastener".

För att fortsätta...

Jag undrar - varför kom inte stolpen tätt mot golvet(?) - var den inte vinkelrätt sågad(?).

Ett fäste i mitten verkar bra, men en skruv (käppskruv) måste då vara helt vinkelrätt iskruvad, eller hur(?).
Anlednigen till att jag inte fick ner den ordentligt var antagligen för att hålen inte matchade skruvarna helt. Svårt att få 3 20cm skruvar 100 raka och att få hålen i stolpen 100% rätt, så någonstans kärvade det.

Hade jag gjort om det nu hade jag antagligen försökt med en käppskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.