Hej.

Jag funderar en del på hur jag skall fästa skivorna och tänkte kolla med forat om ni har råd att ge. Vi skall montera bänkarna i fönstersmyg (vilka blev till efter tilläggsisolering). Underlaget var väldigt vågigt och i trä vilket kändes dåligt. Jag har nu primat trät, lagt ca 4-9 mm cementbaserat spackel samt därefter lagt 9 mm minerit. Nu känns smygen stum och har en planhet på ca 2 mm på en 2-meterssträcka.

Fönstersmygarna är 145 djupa. Våra skivor är 200 djupa.

Vad är bäst att använda som fixermedel? Pl 400 eller annat montagelim? Kakelfix? Dubbelhäftande tape? En fördel med kakelfixet är väl att man kan jobba bort "toleransbesvär" i skivan och underlaget?

Tacksam för svar.
 
Då du har ett utskjutande parti kan du ju (teoretiskt) få hävstångs-/gungbräde-effekt och draghållfastheten på fix är sannolikt sämre än montagelimmet. Du har rätt att det är enklare att fixa toleransen i fixet, kan bli lite flödigt med PL400 annars. Båda lär nog fungera. Tejp, har jag bara dåliga erfarenheter av, är inte en permanent fastsättningsmetod.
 
PL400 kommer ju göra jobbet, men du kommer aldrig få bort dem.

PL400 tar upp skillnader på upp till 10mm enl förpackningen, så det är nog lugnt.

Jag hade nog funderat på silikon, ifall du ngn gång skulle behöva ta bort den. Tror det håller tillräckligt hållfasthetsmässigt.
 
Tack för svaren hittills. Vad tror ni om att fästa i kakelfix med en extra säkerhet i att fästa en 9 mm kvartsstav i fönsterkarmen som "brytstöd". Jag kan också nämna att smygarnas sidostycken hamnar på skivan, i tre av fyra längder (2 långa fönsterpartier, vilket gjorde att stenfirman ville dela upp längderna, varav en av dessa avslutas mot altandörr).
 
  • Gilla
Bratranch
  • Laddar…
Silikon sitter som bara den... med fix så kommer du inte att få bort den igen, silikon går ändå att skära sig genom med tålamod... Sätter du dessutom en kvartsstav så sitter de ju ännu bättre.
 
Jag la mina marmorskivor löst och fixerade dem sen med hjälp av sidosmygarna. Skivan är så tung att den ligger kvar även med utstick och sen blir det byrålådeeffekt med fixeringen med smygarna så det är svårt att plocka lös skivan överhuvudtaget. Ev. kan du använda dubbelhäftande tejp till skivan men det är överkurs tycker jag.
1387225250383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas skrev:
Jag la mina marmorskivor löst och fixerade dem sen med hjälp av sidosmygarna. Skivan är så tung att den ligger kvar även med utstick och sen blir det byrålådeeffekt med fixeringen med smygarna så det är svårt att plocka lös skivan överhuvudtaget. Ev. kan du använda dubbelhäftande tejp till skivan men det är överkurs tycker jag.
[bild]
Mina fönsterbrädor sitter fast på samma vis, dessutom har jag fräst ett en centimeter djupt spår på rätt höjd i underkant på fönstret som skivan glider in i.
 
Vår snickare är också inne på att fräsa spår i putsen för att skjuta in fönsterbrädorna som kommer vara 25 cm djupa med knappt tre cm överhäng. Är det mycket merarbete ? Förstör det mycket, det är ju även listen runt fönstret som kommer påverkas. De som tillverkar fönsterbänkarna i jämtländsk kalksten anser att fönsterbänken ska beställas några mm för kort och sedan fogar man ev glipor.

Stenbolaget skriver nedan
Montering på betong
Infällda bänkar läggs i cementbruk C 100/300, med brukstjocklek 20-30 mm. Underlaget rengörs och fuktas om så krävs. Är underlaget plant och stenen jämntjock kan den i vissa fall monteras i fästmassa, deformationsklass 3. Bänken får inte belastas av karm e.dyl. och den får inte monteras inspänd mellan väggar, dvs.bänkens kortsidor får inte muras in utan endast döljas av puts eller list.
Några stensorter kan slå sig vid ensidig anfuktning, t.ex. vissa kalkstenssorter. Lägg därför bruksbanor vinkelrätt mott bänkens längdriktning eller fuktisolera bänkens undersida. Fogar mot vägg och mellan delade fönsterbänkar, s.k.fogbänkar, ska vara 3-5 mm. Mot vägg läggs en 5mm bred rörelsefog med fogmassa in.
För montering av fönsterbänk i fästmassa krävs att underlaget är vågrätt och har en planhet ± 2mm på 2 meters mätsträcka. Måttet mellan underlag och fönsterbänkens ovansida ska motsvara skivans och massans gemensamma tjocklek.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.