Håller på och drar ventilation för första gången. Donen, som samtliga ska sitta i tak, vrids fast med en slags bajonetfattning i en fästram men hur tusan fäster man själva fästramen i ett gipstak? Ramen är cirkulär och har fyra pyttiga skruvhål längs "flänsen".
Limma, plugga, gipsankare... finns det någon branshpraxis??
 
Fäst ramen i spirokanalen, alltså skruva innefrån ramen.
Och se självklart till att spirot sitter fast rejält innan.
 
Jag har flexdämpare innan donen. Det känns svårt att fästa dem tillräckligt stadigt.
 
Sista biten bör du nog ha en bit spiro som du kan fästa på ovansidan taket. typ 20-30 cm.
 
Ah, allt blir så självklart när man får det förklarat för en. :S
Tack för svaren!
 
Jag undrar också hur jag skall fästa min fästram!

Jag vill montera en tilluftsventil i mitt innertak. (REC CTK 100)
Jag har en helt slät fästram utan hål för montering.

Min första tanke var att skruva fast den i den böjliga ljuddämparen, men sedan insåg jag att skruvarna kommer att vara ivägen när jag skall trycka in tilluftsventilen.

Min andra tanke var att lägga en bit plywood ovanpå gipsen och borra tre hål i flänsen på fästramen och skruva fast den genom gipsen in i plywooden.

Till mina frånluftsventiler har jag fått fästkragar med gummitätningar på halsen och förborrade hål i flänsen. Om det var meningen att skruva fast kragarna till tilluften borde väl de också ha förborrade hål?
Kanske en petitess, det viktiga är väl att de sitter fast, men hur gör proffsen?
 
Lizzardo
Andersast skrev:
Kanske en petitess, det viktiga är väl att de sitter fast, men hur gör proffsen?
Skruvar fast ramen inifrån i spirot som sitter förankrat innan tak
 
Aha! :D Skruva INNIFRÅN... då fungerar det ju. Precis som FrittDrag_II skrev... :surprised: Får nog köpa läsglasögon. Skruvskallarna är ju inte tillräckligt höga för att vara ivägen för donet...

Men när vi ändå är i farten. Varför har fästramarna till mina frånluftsdon tre små hål på flänsen? Varför skruvas inte de i spirot? Och när använder man kragar med gummitätning och när klarar man sig utan?

// Vetgirig novis
 
Lizzardo
Andersast skrev:
Aha! :D Skruva INNIFRÅN... då fungerar det ju. Precis som FrittDrag_II skrev... :surprised: Får nog köpa läsglasögon. Skruvskallarna är ju inte tillräckligt höga för att vara ivägen för donet...

Men när vi ändå är i farten. Varför har fästramarna till mina frånluftsdon tre små hål på flänsen? Varför skruvas inte de i spirot? Och när använder man kragar med gummitätning och när klarar man sig utan?

// Vetgirig novis
Man kan även skruva utifrån men får då se till att skruva tillräckligt högt (om ramens längd är tillräcklig)
Man kan även skruva i de tre små hålen men oftast är det gips och då är de överflödiga.

Det där med packning på ramen är lite olika beroende på vem som tillverkat dem men jag tycker att det oftare brukar saknas packning på frånluftsramarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.