Jag ska ersätta ventilen i köket över vedspisen med en gastät sotlucka. Detta pga av att skiljeväggen i murstocken har rasat.

På bilden sitter metallramen till den gamla ventiluckan kvar. Som synes passar sotluckan som ett smäck! Den är svagt konisk så det är ett par millimeters glipa på insidan. Det lockar ju till att låta ramen sitta kvar.

Min fråga 1 är om en sotlucka kan limmas fast med brandsilikon eller pannkitt eller dylikt, eller måste den muras? Jag kan ju mura under och överkant men sidorna glipar som sagt väldigt lite. Visst går det att pressa in lite bruk där. Det blir ju inte varm där, normalt, utan endast om det uppstår en soteld.

Fråga 2 gäller utrymmet ovan luckan som behöver fyllas. Kan jag mura en tegelstenen så att den "hänger" i bruket ovan och på sidorna? Eller behöver jag ordna något stöd permanent? Den får stöd endast i framkant av sotluckan. Det går ju att hugga lite i murstocken.

Visst är det väl så att det är skitjobbigt att hugga loss den där ramen? Halva väggen kommer att följa med osv. Och ingenting blir egentligen bättre ;)
 
  • Svart sotlucka fastsatt i en vägg med kvarvarande metallram från en gammal ventil. Området runt hålet är skadat och murbruk syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang utrymmet ovan luckan, det skulle ju gå att mura upp botten på utrymmet och flytta luckan uppåt?
Om det finns något lämpligt lim har jag ingen aning om, tyvärr.
 
Claes Sörmland
Jag tror pannkitt går utmärkt. Men kosher är det väl inte...

Mura fast en tegelsten är inget problem. Hugg den till rätt storlek, gegga in i bruk och knacka fast den. Dra av bruket. Om du ska ha den på ovansidan så får du stötta tills bruket sätter sig, t ex med en tegelsten, trästump och kanske tvåkilar som skjuts från olika håll.

Jag antar att du inte tar kalkbruk hemma men rekommenderar det. Förutom att det fräter illa så är det väldigt lätt att jobba med, som geggigt klister nästan. Mycket enklare än cementbruken.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.