Hej, så här går mina tankar och hoppas någon kan göra mig klokare.

Jag skall fästa 4st stolpar som skall bära upp altantaket. Den främre bärlinan tog jag i limträ och stolparna likaså, jag tänker mig detta blir snyggare än att sätta ihop 2st 45x90. (eller tänker man ens på skillnaden på slutresultatet ?)

1.Hur som, min främre bärlina under ramen tänkte jag ha något inåt under altanen så man slipper se plintarna så tydligt. Detta utesluter då att sätta stolparna direkt i bärlinan, eller vore detta ett bra alternativ ?

2. Som jag visar i exempel 1 på bilden så funderar jag på att sätta kortlingar mot stolpen och får då lätt fast den med franska träskruvar som kommer att döljas. Vad som blir är att 45mm av ramen runt blir synlig, jag gissar man sätter ett droppbläck då ?

3. Exempel nr 2 verkar vara den vanligaste lösningen jag påträffar när jag söker runt på forumet, stolpen går då längs med utkanten av ramen. Men hur fäster man den bäst mot ramen här ? Drar man nästan igenom franska träskruvar eller vagnbult rätt igenom ?

tack på förhand!
-J
Teknisk ritning av altan med två exempel på fästmetoder för limträstolpar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Exempel 2 är det vanligaste och mest stabila. Jag hade tagit vagnsbult för att fästa med.
 
  • Gilla
jojjem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.