Hej!

Har precis flyttat till första egna lägenheten, en hyresrätt på 46 kvadratmeter. Inspekterade den idag och fann att tapeterna var rätt fula och dassiga. Mörkgult i vardagsrum/sovalkov, blåblommigt (den fula sorten) i köket och randigt i hallen. Jag vill nu göra om allt! Har bestämt mig för att måla för jag vill ha den där målade, jämna looken i lägenheten. Men vilka färger ska jag välja?

Tycker mycket om grönt, men vet inte så mycket om kulörer. Det kan ju bli jäkligt fult med grönt också :/ Vill att det ska bli ljusare och lite "mysigare" i själva vardagsrummet. Vill också dela av sovalkoven med någon annan färg. Kan man måla sovalkoven i en färg, och resten av vardagsrummet i en annan?

Jag vill också att köket ska bli lite tuffare. Skulle grått kunna passa? Vad kan jag matcha det med i ett kök? All köksinredning är rätt standard med vita skåpsluckor och vita vitvaror. Hallen vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt. Den har 3 vita garderober med sånhär glatt yta, vet ej vad det heter.

Usch, jag vet inte. Skulle vara så tacksam för lite tips. Kan ju nämna att jag har ekgolv i vardagsrummet+sovalkov, vit plastmatta i hallen och i köket. Tack för alla tips ni må ha!

 
  • lgenhet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Grattis till nya lägenheten!

Förstår hur du menar med grönt – snygg och behaglig kulör...som också kan bli riktigt ful :) Men jag tror mest att det handlar om att hitta rätt nyans. Kanske en ljust lindblomsgrön (med grått i) i rummet, och en mörkare grön (eller brun?) i alkoven? (Du kan absolut måla med en annan kulör i alkoven!)
Jag tycker ofta att det blir snyggt med en del gråton i väggfärger, inte minst när det gäller gröna kulörer. Titta på på kulörprover i färgaffären (titta inte bara på de små lappar som finns uppställda vid hyllan – be att få titta på hela ncs-kartan, de brukar ha tjocka block med alla möjliga toner i). Tänk på att färgens glanstal också påverkar hur kulören upplevs. När du har hittat en ton du gillar – köp en provburk (ibland får man tyvärr inte köpa mindre än en liter, men hellre det än att köpa mångdubbelt mer och först därefter upptäcka att det inte blev som man tänkt sig), gå hem och måla och se om det blir som du tänkt dig.

Grått låter snyggt i köket, även här handlar det förstås om att välja rätt ton, annars riskerar du att det blir ett lite dött och kallt intryck, tror jag. Du kan matcha det vita och gråa med i princip vilka färger du vill. Vet inte om du menar att du ska måla ett fält, en fondvägg eller liknande med ytterligare en kulör eller om du funderar på inredningsdetaljer som gardiner/handdukar/matta/kökspryttlar. Jag tror i vilket fall att det kan bli bra att "våga" lite. Kanske orange? Eller en murrig röd (ingen julröd känsla;-) eller plommonkulör?

Hoppas att du fått lite inspiration ::)

Edit: Jag glömde hallen... Det beror förstås på vad du vill ge för intryck. Lugnt och nedtonat eller piggt och färgstarkt? Om det är det senare så kanske en solgul eller is/mintblå skulle funka? Om du vill ge ett lugnare intryck så är det förstås andra kulörer som gäller...ska det vara ljust blir det kanske vitt (eventuellt bruten vit) eller någon annan ljus, ljus kulör.
 
Hej!

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Jag tror jag kommer köra på någon lindblomsgrön sort i vardagsrummet (förstår vad du menar med lite grått i, det blir lite lugnare då. Man slipper det här hetsiga, skrikgröna) och en lite mörkare, dunklare ton i alkoven. Vill kunna matcha med kuddar och gardiner i grönt också, tror du det blir för mycket grönt på ett ställe? Jag har funderat med en vit soffa + matchande träslag på möbler (typ bok, kanske) för att bryta av det lite och inte göra det för enkelt. Tror du det skulle funka?

Häftiga idéer till köket! Grått och matchande rött skulle nog bli skithäftigt. En stark röd som bryter av och livar upp det lite tråkiga grå. Det skulle nog passa mig tror jag :D Jag håller med dig om att inte välja en färg som är för tung, eftersom jag tror mitt pluttekök riskerar att se ännu mindre ut då. En lagom mörk grå tror jag blir snyggt. Dessutom kan jag ju alltid byta ut gardiner/stolssitsar/matta/grytlappar i någon annan färg om jag skulle tröttna på den röda.

Tror jag också vill ha något ljust i hallen, men inte sjukhusvitt. Kanske någon gul/beige ton. Eller gräddfärgat kanske. Hm, får fortsätta fundera :)

Tack igen för dina tips, kan inte vänta på att börja måla!
 
Vänta tills du har målat med att köpa kuddar och andra detaljer, då får du lättare att bedöma hur de passar in i den färdiga miljön. Och du kan förstås ta dem på öppet köp – om de blir "för mycket" så är det bara att byta :)
Jag tror också att det blir snyggt att få in lite trä i vardagsrummet.

Lycka till!
 
Ok, det ska jag tänka på. Tack återigen :)
 
Hej!
Tycker att Modigs förslag låter toppen, men tänkte bara göra ett litet tillägg som kanske kan hjälpa.
Jag har själv en lägenhet i samma storlek som din nya (dock med 2 rum, väldogt litet somrum  ;) ), och jag upplever det som att lägenheten känns större nu sedan jag målat om och har samma färg i samtliga rum fast har olika fondväggar... det ger mer helthet liksom. tror dock att du kan få samma resultat om du har en röd tråd i din färgsättning, eller i ditt fall då en grå tråd ;). Om du använder en gråtonad grön färg i rummet och grått i köket tror jag det bli kanon. Och att måla sovalkoven i en annan färg tror jag också på, eftersom det "avgrensar + att du kan få det "mysigare" med en annan (mörkare?) kulör. Mitt tips skulle då vara att försöka att färgsätta hallen lite efter samma tanke, och kanske bibehålla din "gråa tråd"...
Lycka till!!
 
måla inte med mörkare färg i sovalkoven.

det låter så rätt med mörkt där man ska sova, och jag gjorde så en gång, men jag har aldrig sovit så dåligt som i den alkoven, jag vaknade med ont i nacken och gillade överhuvudtaget inte att vistas där.

alkoven är tillräckligt indragen från fönstren för att den är mörk i sig, så måla ljust om du vill trivas där. man ska ju vakna och se någonting behagligt varje dag.
 
Jag bor i en 1:a på 38 m2. Alla mina väggar är kritvita sen jag köpte lägenheten. Först var jag inne på att måla om men nu gillar jag det. Det skapar enhetlighet, ljus (lägenheten är inte genomgående så det behövs!) och är lätt att kombinera med inredningen. Jag har en helkaklad vägg med färgglad mosaik ovanför diskbänken och blommiga gardiner framför sovalkoven bl a för att ge lite mer färg.
 
Måla vitt, sätt färg med inredning och tyger etc


/M
 
Hej, grattis till första lägenheten :).

Jag håller helt med de senaste inläggen, du verkar dessutom ha en enkelsidig lägenhet, dvs bara fönster åt ett håll. Detta gör alltid lägenheten mörkare. En liten lägenhet ser större och piggare ut med ljusa färger. Mitt råd är att du målar tonat vitt, dvs med aningens grånyans (eftersom kritvitt är så känsligt för fläckar) i hela lägenheten och sedan färgsätter med möbler och annat. Se till att måla med 20 glans i köket så går det lättare att göra rent, och 7 glans i rummet.

Ett annat tips är att om köksskåpen känns sunkiga så måla om dom invändigt med högblank (90 glans) kritvit färg och måla luckorna i kritvitt i 40 glans så känns köket som nytt. Måla även om dörrfoder och golvsocklar (kolla med värden först) om de är nedgångna. Just snickerier gör mycket för helhetsintrycket.

Ett annat tips är att använda en dyr färg för snickerier och en billigare för väggarna. Själv har jag använt Jotun lackfärg mycket till snickerier och den är enormt bra, fast lite dyr. ByggMax väggfärg är helt ok enligt min mening för väggar fast den täcker lite dåligt. Anledningen till detta är att snickerier är känsligare för rinningar och dylikt.

Till sist, fråga din lokala färghandlare om råd, oftast är de mycket erfarna och kunniga om vad som passar för olika bortäder.
 
Vitt, ljus grå-beige eller annan neutral färg på väggarna. sedan väljer du gardiner och kuddar efter humör och möbler efter vilken stil du vill ha på rummet. Sedan finns det bara en mycket viktig detalj kvar: LAMPOR!! Det gör hur mycket som helst för ett rum! Och då kan avsaknaden av mycket fönster vara en fördel... För mycket dagsljus kan visserligen göra mycket för rymdkänslan men det kan oxå göra rummet lite "omysigt".

Sedan håller jag med om att sovalkovdelen skulle passa i en annan färg. Gör så att man känner att det är en annan del av lägenheten...

Och så inget grönt i köket... har hört att de flesta färger funkar bra i kök utom just grönt. Funkar säkert bra i solvalkoven dock!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.