Hej!

Har börjat lappa lite dåliga fogar på huset och var och köpte murbruk B.
Testade lite och kan konstatera att murbruk B är väääldigt ljusgrått.
Mina gamla fogar är mörkare.
Vad finns för knep för att justera nyansen på bruket för att mera matcha den gamla fogen?

Bifogar en bild aom var främst tagen för att visa mossan i ett annat projekt, men det ger ändå en bils över fogens färg
. Tegelvägg med mörka fogar och gulgrön mossa, illustrerande äldre fogfärg jämfört med nytt ljusare murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Ska finnas färgpigment för att infärga puts , kanske inte på varuhuset , men i en riktig färghandel
 
A
Hej
K Kaliz skrev:
Hej!

Har börjat lappa lite dåliga fogar på huset och var och köpte murbruk B.
Testade lite och kan konstatera att murbruk B är väääldigt ljusgrått.
Mina gamla fogar är mörkare.
Vad finns för knep för att justera nyansen på bruket för att mera matcha den gamla fogen?

Bifogar en bild aom var främst tagen för att visa mossan i ett annat projekt, men det ger ändå en bils över fogens färg
.[bild]
Hej har samma problem, hur gick det fick tips av färghandel att typ försöka skanna av en bit gammal fog och måla över
 
flippan83 skrev:
Hej

Hej har samma problem, hur gick det fick tips av färghandel att typ försöka skanna av en bit gammal fog och måla över
Hej!
Jag köpte kimrök färgpulver på burk och blandade i det blev väldigt bra och smälte fint ihop med den gamla fogen.
Ofärgat blev alldeles för vitt för mig.
 
Burk med Nitor Kimrök (vinstockssvart) färgpigment på 100 ml.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
K Kaliz skrev:
[bild]
Bra tips ska kolla!
 
A
K Kaliz skrev:
[bild]
En fråga om du vill ha en "mörkare" nyans så blandar man lite och testar sig fram? Svårt att se när det är torrt då det verkar vara ljusare då när det torkat
 
Jag tror att det är många som har detta problem och jag löste det själv genom att pensla sådant medel som man har för att ta bort fog från t ex klinker. Det ljusa nästan vita färgen kommer från kalk som ligger ytterst som en hinna över den sand som bruket också består av.
Medlet som jag nämnde är helt enkelt en syra som tar bort kalket och istället får man den mörkare sandfärg som de flesta äldre tegelfogar har. Om den gamla fogen fortfarande är mörkare kan det vara smuts/påväxt och det kan lösas med en högryckstvätt, men gå varligt fram i så fall. Slutligen så får man troligtvis en ljusare fog om man låter bruket bränna för snabbt, det är min erfarenhet i alla fall. Vattna, plasta in och skydda från solen några dagar efter att ni murat så undviker ni att det blir onödigt ljust.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.