För bevattningsändamål har jag försökt få igång en gammal (nergrävd) sjövattenledning, som varit oanvänd kanske bortåt 10 år.  Pumpaggregatet består av separat 3-fas elmotor och en Foke 2-ringad pump monterad på ett gemensamt gjutjärnsfundament.

Men jag lyckas inte få pumpen tät vid axeln, och har inte lyckats finna några uppgifter på webben hur man gå tillväga. Jag förmodar att denna "veteranpump" är alltför "mossig" för att avhandlas på någon webbsida?

Någon som kan knepen?
 
Nu vet jag inte exakt hur din pump ser ut, men en del liknande pumpar är försedda med en glandpackning vid axeln.
Om det läcker där är den första åtgärden att dra åt skruvarna som pressar packningsmaterialet mot axeln.
Om inte detta hjälper får man lägga i nytt packningsmaterial. Köpes tex i en välsorterad VVS-affär. Finns ibland också hos de som säljer reservdelar till äldre inombordsmotorer till båtar. Anv där till propelleraxeln.
 
Läcker den jättemycket? Det brukar alltid droppa lite från de här pumparna, speciellt när de blivit lite äldre. Det är något man får leva med.
 
Ang hur pumpen ser ut har jag försökt bifoga en alldeles färsk bild av den, men jag tror inte det funkade?

I garaget fann jag en liten påse innehållande några ordentligt tjocka, ljusa "skosnören", som känns lite feta och som enligt uppgift kanske är ämnade som tätning. Jag har klämt i något varv sådant i urtaget runt pumpaxeln och dragit åt den stora muttern så hårt som jag törs (vilket kanske är för lite), men ändå dropprinner det så smått, typ som en något läckande vattenkran.
 
  • 060621-Pict25Foke.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var nog just packningssnörena till glanden du hittade!

Det ska kunna droppa LITE, annars har man dragit åt glanden för hårt. Då kan axeln få för stor friktion.
 
anaitis skrev:
Det var nog just packningssnörena till glanden du hittade!

Det ska kunna droppa LITE, annars har man dragit åt glanden för hårt. Då kan axeln få för stor friktion.
Ska det inte till något fett e.dyl?
Apropå friktion så har jag sett att axeln roterat baklänges ett par varv just när strömmen slagits ifrån. Undrar om det kan ha samband med att pumpas upp ganska klent med vatten nu.  I ett par timmar sedan jag fått igång anläggningen var det rätt bra skjuts på vattnet, men nu är det bra ynkligt. Jag fantiserar om intaget ute i sjön kanske kan ha blivit mer eller mindre igensatt och att det uppstår sådant "vaccum" att vattnet rusar tillbaka något när strömmen slås av och får pumpen att gå baklänges några varv?

(Intagsbackventilen kan iallafall inte vara ur funktion, för trycket i hydroforen försvinner inte helt.)
 
I gamla tider hade man ett mkt fast fett i glanderna, tex talg.

Att den roterar baklänges tyder på att intagsbackventilen inte sluter tätt.
Att hydroforen håller trycket tyder på att backventilen där är tät.
 
Du kan ju känna på pumpen genom att dra runt den för hand så du inte drar åt muttern för hårt. Det brukar kännas väldigt tydligt när det blir för trögt.
 
anaitis skrev:
I gamla tider hade man ett mkt fast fett i glanderna, tex talg.

Att den roterar baklänges tyder på att intagsbackventilen inte sluter tätt.
Att hydroforen håller trycket tyder på att backventilen där är tät.
Blir kanske svårt få tag i talg... såvida det inte finns på fågelmatsavdelningen förstås.

Det verkar inte finnas någon backventil mellan pump och hydrofor.
 
Det räcker nog inte med ett varv med "packningssnöre" utan lägg in så mycket det går och snurra det runt axeln i motsatt riktning mot axelns rotation riktning. Har tidigare packat om en pump och där gällde det att använda hammare och mejsel för att få in "snöret".
Det sitter nog en backventil i pumpen på utgående men eftersom axeln är otät så suger den in luft där när den stannat vilket får en del av vattnet att rinna tillbaka och pumpen att snurra baklänges.

En ny "veteranpump" ? http://www.dinvvsbutik.se/product_info.php?products_id=5902259
 
tussee skrev:
Det räcker nog inte med ett varv med "packningssnöre" utan lägg in så mycket det går och snurra det runt axeln i motsatt riktning mot axelns rotation riktning. Har tidigare packat om en pump och där gällde det att använda hammare och mejsel för att få in "snöret".
Det sitter nog en backventil i pumpen på utgående men eftersom axeln är otät så suger den in luft där när den stannat vilket får en del av vattnet att rinna tillbaka och pumpen att snurra baklänges.

En ny "veteranpump" ? [länk]
Blev din pump "torr" efter packandet?

Jag vidhåller att det verkar saknas backventil. Stödjer mig dels på att jag ingen kan upptäcka, plus att när jag häromdagen lossade den gamla PEM-anslutningen in till pumpen - vilken jag inte lyckades få sugtät och därför byggde om med andra grejer - forsade det ut ganska mycket vatten och trycket i hydroforen försvann helt.

Mycket överraskande att det fortfarande finns sådana här pumpar att köpa!   :)

Undrar förresten vad de menar med "normal packbox".... ;)


 
Blev din pump "torr" efter packandet? Någon droppe men knappast så det syntes.

Undrar förresten vad de menar med "normal packbox".... ”Packbox” hade räckt att skriva, normal, haha

Finns ingen backventil så får man nog se det som normalt att den snurrar bakåt när den stannar, trycket är ju olika på ingående och utgående rör.
 
tussee skrev:
Undrar förresten vad de menar med "normal packbox"....   ”Packbox” hade räckt att skriva, normal, haha
Så där spontant tolkade jag nog "normal packbox" som vad jag gissar är normalt nuförtiden, nämligen en fenomenal tätning gjord av något slags plast, något som lätt monteras, och är underhållsfritt.

Men å andra sidan står det ju också "en hederlig Ringpump".  :-/

För min del är det inte aktuellt köpa den där pumpen, som väl kostar bortåt tre gånger så mycket som en jämför pump i helt modernt utförande, annars kunde man ju kontakta och förhoppningsvis få reda på vad de menar med "normal".    :)



 
 
Det är en bra pump om den fungerar ännu och bara läcker lite vatten, tror inte att du skulle hitta en lika bra pump billigare än den nya Folke pumpen, har man en så gammal pump på lager så finns det säkert prutmån på den. Tror inte att en ”normal packbox” löser dina problem, axeln brukar bli sliten vid dom gamla snörpackningarna.
Pumpar den och bara småläcker så kör den så länge den går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.