Godkväll
Som rubriken säger...
Hur vet jag vilken typ av kabel som ska användas:
- till utanpåliggande dragning mellan plintskåp och uttag (inomhus)?
- till dragning (nedgrävd) från plintskåp till carporten, för trefasuttag?
Följdfråga...när väljer man att "bara" dra kabel med uttag? När väljer man att dra kabel och ordna med en ytterligare central?
- till dragning från inkommande elskåp till plintskåp?

Jag vet det enkla svaret (fråga en elektriker) - men nu vill jag förstå och lära mig själv...
 
Det andra enkla svaret blir ju att läsa sig till vilken typ av kabel man har till olika saker. Det kan ju vara löst liggande, fastspikad, kabel i mark/jord. Enfast tvåfas eller trefas mm mm
 
Du kan t.ex titta i Nexans kabelguide
https://www.nexans.se/eservice/Swed...540172017/Sweden/files/Kabelguiden_2018_1.pdf

Inomhus i bostäder, kontor och liknande använder man installationskabel. Den som är populär idag är EXQ eller EXLQ. Även om många andra kabeltyper är tillåtna så är det en vit och smal installationskabel man vill ha för att inte misspryda väggen.

För kabel i mark använder man markkabel. Dessa finns inte med i Nexans guide av någon anledning. Den idag mest populära heter N1XV medan den mest kända heter EKKJ. Även ACEFLEX förekommer.

Markkablar är lämpliga både till carport och mellan inkommande och "plintskåp" så länge de går i just mark.

På din följdfråga skulle jag säga att man väljer en central om kabeln ska mata flera olika typer av förbrukare. Det är grejen med en central - att fördela strömmen på många gruppledningar för olika ändamål. Ett annat skäl att välja en central är när den är placerad långt ifrån matande central så att man vill ha en lokal huvudbrytare och JFB, typiskt i ett garage en bit från huset.
 
  • Gilla
OTTO_75
  • Laddar…
Tack Bo för svaret. Jag uppskattar att du tar dig tid.
När jag då läser på om olika kabelsorter/typer så finns det en uppsjö att välja mellan...om jag inte totalt missförstått.
Min följdfråga då blir...
Hur vet jag vilken typ av ex EXLQ jag ska ha?
 
Det finns inga varianter på EXLQ annat än olika fabrikat. Nexans eller Draka är säkra val där. De olika namn som tillverkarna kanske lägger till styr inte de grundläggande egenskaperna men det kan skilja lite i hanterbarhet, enkel att avmantla osv. Sedan finns lågpristillverkare som Amokabel som inte har en UV-beständig mantel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.