Har en duschblandare som termostaten gett upp på (bara ljummet vatten sen rätt länge nu). Specialmodell från Badex... Har beställt en ny termostatinsats, men att få ut den gamla verkar o omöjligt, säkerligen rejält med kalkavlagringar i gängorna.

Nu har jag stängt av vattnet (bor i villa) sen ett par timmar och försöker med en liten spruta applicera ättiksprit i kanten där mässingsinsatsen går in i blandaren. Sen skiftnyckel och försiktiga hammarslag på den för att försöka knacka runt insatsen. Finns det andra knep? Familjen vill ha tillbaka vattnet snart...:rolleyes:

Vore trist att få ge upp och köpa ny blandare - den här var inte billig, och så termostaten på det.
 
  • Hand håller en duschblandare med en uttagen termostatinsats, synliga kalkavlagringar och verktyg som skiftnyckel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med en hylsnyckel istället, en med lång hylsa. Ringnyckel och hammare kan också funka. Annars är det rörtången som gäller.
 
Problemet är att man är lite feg för sånt här. Det är ju pex-slang i väggen, och tar man i för hårt känns det ju att blandaren rör sig lite i förhållande till väggen (antar att en rörmokare inte hade brytt sig). Tacka vet jag de grova stålrören som stack ut innan vi renoverade ;-)

Måste man verkligen demontera blandaren för att våga dra ordentligt?
 
Ja, det är ett alternativ som definitivt minskar oron.
 
Måste bara uppdatera om nån annan stöter på liknande problem. Misslyckades i våras, bara en mindre yttre del av termostaten gick att skruva ut, men tydligen ska det inte ens gå, den är skruvlimmad, och termostaten ska ju skruvas ut i ett helt stycke.

Så jag skruvade av hela blandaren från väggen och lät den ligga i ättikslösning en hel dag. Gick fortfarande inte. Och när ändå bara yttre delen av termostaten lossnade, stod jag där med en hongängad termostatdel inne i blandaren, totalt omöjlig att rubba.

Ringde upp en gammal rörmokarbekant för råd (de flesta lediga i juli...), och hade sån tur att jag kunde ta med mig blandaren dit för ett försök.

Slägga, betongmejsel i mässingsgängan i termostaten, den var ju ändå trasig. Vrida om med rörtång modell stor. Fortfarande fast. Värmde då med gasolbrännare på blandaren i två omgångar. Vred om igen.... och den lossnade! Blandarens krom klarade värmen utan minsta spår. Puh, tog sin tid, men känslan när man kunde reglera temperaturen...(y)(y)(y)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.