J
Gammal gjutjärnsbrunn instucken i ett plaströr i marken, synligt grus och jord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.
Har bilat fram den gamla gjutjärnsbrunnen som sitter instucken i ett plaströret, men jag får inte loss den. Jag kan snurra på den och röra den ngn milliliter fram och bakåt. Men ut kommer den icke!

Några tips?

Gammal gjutjärnsbrunn instucken i ett plaströr i marken, synligt grus och jord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
"Plaströret" är nog en krympmuff så det raka svaret är att bila lite till så att det verkliga röret som muffen sitter i kommer fram.
 
  • Gilla
Jo-han
  • Laddar…
Slägga och spett
 
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Plaströret" är nog en krympmuff så det raka svaret är att bila lite till så att det verkliga röret som muffen sitter i kommer fram.
Fast då borde jag inte kunna snurra på brunnen i röret tänker jag. Upptäckte just att det sitter två stycken packningar (utbuktningar på plaströret) med ca 5 cm mellanrum.
 
J
GoC GoC skrev:
Slägga och spett
Livrädd för att ha sönder plasten men det känns som enda vägen framåt just nu.
 
Det suger fast ordentligt i gummiringen
Häll på såpa eller diskmedel på röret ut från brunnen och försök vrida och dra så kanske det får med mindre mängd våld
 
J Jo-han skrev:
Fast då borde jag inte kunna snurra på brunnen i röret tänker jag. Upptäckte just att det sitter två stycken packningar (utbuktningar på plaströret) med ca 5 cm mellanrum.
Jag röstar också för att det är en krympmuff.
Så bila mera är nog oavsett nödvändigt
 
  • Gilla
Jo-han
  • Laddar…
J
Vit rörkrympmuff monterad i grått avloppsrör bland betong och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krympmuff check! Tack för det!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J
Lite återkoppling är ju alltid bra. Skaffade en 75 mm ersättningsmuff som passade perfekt i det gamla röret (som jag kapade med bågfilsblad).
 
  • Ersättningsmuff i 75 mm ansluten till kapad rörända i en grusig och stenig omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.