Håller på med garaget, ska dras el samt väggarna skivas igen, och vill samtidigt förbereda för kommande el i trädgården. In i plattan finns en 50 mm slang där matning kommer in, sen ska en central upp, jordfelsbrytare och automatsäkringar.

Hur löser jag på ett snyggt sätt förberedelserna ut i trädgården?

Tack på förhand.
 
En eller ev flera utgående slangar kan ju vara lämpligt att förbereda. Dom kan sluta i marken strax utanför garaget, det går bra att fortsätta med jordkabel när det blir dax.
 
Ska man ta och borra sig genom syllen/plattan och gå ner i backen med säg en 20mm eller kan man ta ut det lättare/smidigare? Fasaden/syllen?
 
Jag skulle då använt befintlig 50 slang, går att proppa i mer än en kabel ;-)
 
Precis Mnor skriver så är det inga problem att få i fler kablar i en 50 slang, EKKJ 4x6/6 el. motsvarande har ju en diameter på ca 22mm så en sådan som matning och sedan klämma i 2 eller 3 EKLK 3G1,5 eller är ju inga problem
 
din 50mm slang för inkommande är nog inget bra alternativ, för isf måste ju den kapas under marken för att få ut kablarna.
Beroende på vad man har för grund så finns det olika sätt att göra på.
tex: utanpåliggande kabel längs grunden med typ mabelskydd i metall.
Eller om man har gjort grunden med L-block i frigolit med puts på så kan man enkelt fälla in en lr flera slangar i L-blocket och sedan putsa över.
 
Vad är det för fel med o kapa röret i marken då?
 
Mitt tips: tråd.

Det enda som ställde till det var spikarna jag själv spikade fast liggande 45x45 utanpå den bärande stommen... :) Men bara att prova några cm åt sidan då...
 
Mnor skrev:
Vad är det för fel med o kapa röret i marken då?
antar att slangen går från hus till garage och att kapa slangen under mark gör att det blir ju svårt att byta kabel eller dra i fler kablar senare, så som tex: kablar för att styra motorvärmaruttag från hus eller internet mm.
 
Mnor skrev:
Vad är det för fel med o kapa röret i marken då?
Då bör man sätta en kopplingsbrunn för att kunna dra om kablarna...
 
Tiger79 skrev:
Då bör man sätta en kopplingsbrunn för att kunna dra om kablarna...
Jag tycker det känns som överambitiöst med dragbrunn, tänker man till en gång och t.ex dra en kabel med någon ledning extra för eventuella framtida styrningar aå räcker det gott och väl
 
Mikael_L
Gå genom väggen med ett 20-rör eller VP-slang på lämplig höjd. Hålet borras med lite lätt lutning utåt så ev kondensvatten rinner ut på utsidan.
Sen drar du markkabel direkt genom röret och klamrad på fasaden ner i marken. När den går ner i mark så väljer du själv om du vill dra kabel i rör eller utan rör med kabelmarkeringsband ovan.
Skydda kabeln sista biten närmast marken med ett metallrör. (mot spadar och gnagare).

Ett alternativ är att gå med VPrör eller slangen under fasadpanelen, om det får plats. Med 25mm eller 28mm spikläkt kan det gå, men det är risk att böjen blir för tvär. Låt slang/rör sluta jämns med nederkanten av panelen och fortsätt med stålrör där, ner i marken.

Där jag skrivit stålrör kan du även (lämpligtvis?) använda U-format kabelskydd.
 
Hos mig så kommer de flesta kablarna upp utanpå plattan i rör och smiter direkt in under ytterpanelen.

Protte
 
kolvas skrev:
Jag tycker det känns som överambitiöst med dragbrunn, tänker man till en gång och t.ex dra en kabel med någon ledning extra för eventuella framtida styrningar aå räcker det gott och väl
Jag gissade bara!

Men vart avslutar du extra ledningen?
 
Mikael_L skrev:
Gå genom väggen med ett 20-rör eller VP-slang på lämplig höjd. Hålet borras med lite lätt lutning utåt så ev kondensvatten rinner ut på utsidan.
Sen drar du markkabel direkt genom röret och klamrad på fasaden ner i marken. När den går ner i mark så väljer du själv om du vill dra kabel i rör eller utan rör med kabelmarkeringsband ovan.
Skydda kabeln sista biten närmast marken med ett metallrör. (mot spadar och gnagare).

Ett alternativ är att gå med VPrör eller slangen under fasadpanelen, om det får plats. Med 25mm eller 28mm spikläkt kan det gå, men det är risk att böjen blir för tvär. Låt slang/rör sluta jämns med nederkanten av panelen och fortsätt med stålrör där, ner i marken.

Där jag skrivit stålrör kan du även (lämpligtvis?) använda U-format kabelskydd.
Går det på vettigt sätt att dra markkabel genom längre bitar VP-rör (eller flexslang)? Eller bygger det här tipset på att det sitter dosa direkt innanför, att man drar ledningen utanpåliggande på insidan eller att man gör detta precis vid elcentralen?

Eftersom det verkar bara röra sig om förberedning så bör det ju gå att dra markkabeln genom VP-röret i efterhand. (Visst, man kan iofs dra kabeln med en gång och låta några rullar markkabel ligga utanför garaget till trädgården är fixad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.