Just när mitt fönsterrenoveringsprojekt verkade gå bra stötte jag på ett stort problem. En av skruvarna är helt omöjlig att vrida. Jag prövade först med lite krypande rostokja över natten och lagom stor mejsel och sedan även med en skiftnyckel runt på skruvmejsel för ner kraft men då drog jag sönder skruven utan att den rubbades ett dugg. Testade sedan att göra skåran lite djupare med dremel för att få bättre grepp men även det misslyckades (skruven blev ännu mer sönder dragen när jag försökte skruva ur den - se bild).

Tänkte att jag skulle kunna såga av skruven med ett härnsågblad men just under denna skruv (ej på de övriga) sitter en mettalförstärkning på barnens undersida som hindrar detta (säkert den skruven rostat fast i misstänker jag)...

Då detta är på ett fönster kan jag inte heller applicera hur mycket bankande och annat våld som helst för att inte riskera förstöra glasrutan.

Jag har inte svets (eller kunnande att använda en) så att svetsa på en mutter eller liknande är inget alternativ... Närbild på en skadad skruv i träramen på ett fönster där metallen syns urgröpt och rostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad skruv i träram, rost och skadad skåra synlig, med bakgrund av suddigt fönsterglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstörd skruv i fönsterkarm med synliga skador och rost, försök till borttagning misslyckades.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mutterknackare och spårbits.
 
A
Försök borra bort skallen,slipa bort spåret först så kanske det blir lättare att borra,knackare kanske inte är så bra för glasrutan:thinking:
 
  • Gilla
Bosse63
  • Laddar…
Pröva om du kan såga mellan bågarna.
Det är väl skruven som håller samman ytter och innerbågen? Så troligen har den rostat fast i gängorna som sitter inden andra bågen.
 
Det är en speciell infattning i metall som skruvenskallen sitter mot så man ska vara försiktig om man borrar.
Det är därför jag föreslår att använda en mutterknackare eller liknande maskin som knackar loss, vanlig skruvdragare fungerar dåligt. Och bitsen ska vara så stor att du kan knacka den på plats och sedan sättet man dit maskin på bitsen.
Hade samma på våra källarfönster innan jag modifierade till treglaskassett.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Försök borra bort skallen,slipa bort spåret först så kanske det blir lättare att borra,knackare kanske inte är så bra för glasrutan:thinking:
Fungerar bra med mutterknackare, fick använda det före jag renoverade mina och fäste ihop bågarna, fräste ur och monterade treglaskassett med glaslister så nu kommer aldrig skruvarna att lossas igen. :)
 
Många bra råd. Om de inte fungerar går alltid med en spikutdragare. Jag har dragit ett antal skruv i sommar med den
 
Då är risken att man drar sönder även metallhylsan som sitter i bågen och skruvens koniska del dras emot. Men det kanske inte gör något, fönstret ska ju renoveras.
Ts får beskriva renoveringen.
Konstruktionen är ganska dum då yttre bågen måste tas bort med dessa skruvar om man ska putsa glasen på alla sidor.
 
Räknar med att renovera hela fasaden och då byta även fönster om några år så just nu gör jag bara det mest nödvändiga för att de sämsta fönstren skall hålla ett tag till.

Jag bryr mig inte alls om skruven (de andra skruvarna räcker bra och jag kan spackla igen hålet). Håller med om att konstruktionen är rätt dum då man som sagt måste skruva bort dessa skruvar som sitter på utsidan för att kunna separera halvorna och putsa insidan men inte mycket att göra åt....

Jag tänkte själv först på att såga av skruven genom att sticka in ett bågfilsblad i springan mellan bågarna men som syns på min andra bild sitter det en metallbit mellan dem just där denna skruv går igenom (se en av bilderna) så det går inte att komma åt skruven den vägen. Får hoppas det inte sitter gängor i metallbiten utan att skruven bara går rakt igenom för annars blir det nog svårt att dra den med en spikdragare eller vad tror ni?

Någon "mutterknackare" äger jag inte (eller har använt) - hur får den fäste på en skruv som denna?
 
Redigerat:
Är som en skruvdragare, många kör med knackare istället för dragare även vid skruvning i trä.
Tänk på att det är en vanlig gängad skruv som dras i en hylsa som sitter i innerbågen.
Så en spikdragare kan dra sönder både båge och glas, ganska troligt.
 
K
En slagmejsel Kanske kan få ut skruven?
 
  • Gilla
Emsingen
  • Laddar…
Röstar på att bara ordna upp ett vettigt spår med den Dremel
 
M myrstack skrev:
Röstar på att bara ordna upp ett vettigt spår med den Dremel
Det var vad jag provade - dvs att göra det befintliga spåret djupare men det gick sönder igen...

Men det är klart kan prova att göra ett helt nytt 90 grader mot det existerande - om inte annat lättare att borra sedan om det finns ett kryss (utifall inte heller det andra spåret håller)...
 
Lyckades tills lut såga av skruven genom att sticka in ett bågfilsblad vid sidan av metallen på undersidan (se bilderna) så att jag kunde komma vidare.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Lyckades tills lut såga av skruven genom att sticka in ett bågfilsblad vid sidan av metallen på undersidan (se bilderna) så att jag kunde komma vidare.
Det är en vanlig koppelskruv så det är rätt metod om det onte går att få loss skruven.
Man kan testa att driva runt skruven med en körnare innan man sågar av den.
Hade helt missat denna tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.