Skulle vilja ha in tvättmaskin i hörnet i mitt lilla badrum, där det nu hänger ett skåp (se bild). Men eftersom (nästan) alla tvättmaskiner är vänsterhängda, skulle den behöva komma upp 90cm och öppnas över handfatet istället för mot duschen.

Det finns gott om underhyllor/piedestaler för att få upp maskiner, men alla är på ca 30cm. En del är i metall och ser robusta ut men jag är tveksam till att stapla 3 st på varandra...

Förstår att det är riskabelt och behöver göras ordentligt, men hur skulle det göras och kan man anlita byggföretag för detta? Är det ofrånkomligt att borra i mitt nykaklade badrum?
 
  • Ett litet badrum med duschhörna och handfat, plats där ett skåp ska ersättas med tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Toppmatad tvättmaskin?

Är det ens OK att ställa en tvättmaskin så nära en dusch? Glasdörrarna är ju inte fasta.
 
En mindre djup maskin kanske kan funka?

Tänk på att om du får upp den 90cm så blir det typ 180cm till facket för medel.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det ens OK att ställa en tvättmaskin så nära en dusch? Glasdörrarna är ju inte fasta.
Det diskuterades i en annan tråd och man kom fram till att det med normal märkning av tvättmaskinen så är det tillåtet om den är upphöjd minst 10 cm.
 
Om du vill ha en vänsterhängd lucka så kan du väl vrida maskinen 90 grader?

Om du vill ha luckan ut över handfat så måste du inte lyfta maskinen mer än ca 70 cm och det borde du kunna ha utan att fästa i väggen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Toppmatad tvättmaskin?
Är ute efter en kombi (tvätt/tork), verkar vara frontmatat som gäller där.

R Robert-san01 skrev:
En mindre djup maskin kanske kan funka?
Den minsta jag kan hitta är 57cm djup istället för 60cm, finns nog inte så mycket att spara där. Kan vara just kombimaskinerna som inte blir mindre.

tttomten TomasJor skrev:
Om du vill ha en vänsterhängd lucka så kan du väl vrida maskinen 90 grader?
Japp, så att den öppnas över handfatet.

tttomten TomasJor skrev:
Om du vill ha luckan ut över handfat så måste du inte lyfta maskinen mer än ca 70 cm och det borde du kunna ha utan att fästa i väggen.
Vissa har luckor längst ner som ska öppnas och rengöras eller nåt, det blir svårt att nånsin göra det i så fall. :)
Men om jag hittar en modell utan såna vore det förstås bra, men då ändras bara frågan till hur man säkert höjer upp maskinen 70cm...
 
L losipai skrev:
Japp, så att den öppnas över handfatet.
Om luckan är vänsterhängd kan den ju öppnas mot duschen, varför krångla till det? Dessutom kan du ha ett skåp över TM.

Vad är anledningen till att du INTE vill ha luckan mot duschen?
 
Redigerat:
L losipai skrev:
Vissa har luckor längst ner som ska öppnas och rengöras eller nåt, det blir svårt att nånsin göra det i så fall. :)
Men om jag hittar en modell utan såna vore det förstås bra, men då ändras bara frågan till hur man säkert höjer upp maskinen 70cm...
Det är ju inte ofta så då får man ta omaket med att dra fram maskinen. Kan vara bra att få städat bakom var 3 år eller så ;)
Som jag skrev så tror jag inte det är några problem med höjd 70 eller 90 för den delen heller.
Många många hushåll har TT på den höjden och jag ser inga problem att ha en kombi där heller. Se bara till att det är stadigt, ta ett underskåp och placera den på.
Fäst skåpet med silicon mot väggen.
Största utmaningen borde vara höjden på avloppet men det är ju också klart görbart.
Skulle tro att det är värt att titta ett varv till efter högergängad lucka annats så får du vrida dig för att lasta/tömma maskinen.
 
BirgitS
Hur brett är det till vänster om handfatet, precis 60 cm eller mer?
 
Claes Sörmland
L losipai skrev:
Är ute efter en kombi (tvätt/tork), verkar vara frontmatat som gäller där.
Grävde just i detta för en månad sedan just p g a litet badrum. Det finns en toppmatad kombimaskin på marknaden Kenny Duo WD1300:

https://www.kenny.se/se/kenny/duo-5467321

(Men i mitt fall blev det vanlig toppmatad med en separat avfuktare som lösning.)
 
Tack för riktigt användbara svar!

tttomten TomasJor skrev:
Om luckan är vänsterhängd kan den ju öppnas mot duschen, varför krångla till det? Dessutom kan du ha ett skåp över TM.
Vad är anledningen till att du INTE vill ha luckan mot duschen?
Vad bra att du ifrågasätter, för nu när jag mäter och kollar manualerna igen förstår jag inte längre varför jag inte tyckte att det skulle gå! Dörren går isf förbi duschgångjärnet upp till 30cm, men det gör kanske inget. Jag har nog oroat mig för att den inte ska gå att öppna tillräckligt eller att det är för stor risk att smälla upp den i duschglaset. Men om jag får in ett skåp runt/över är det en bättre lösning.

tttomten TomasJor skrev:
Se bara till att det är stadigt, ta ett underskåp och placera den på.
Finns ju inga höga skåp för tvättmaskiner, så då får man sätta in nån generisk IKEA-hylla och hoppas att man vet vad man gör.

tttomten TomasJor skrev:
Fäst skåpet med silicon mot väggen.
Vad innebär detta, har du någon länk till produkt eller bild? Ska vanligt tätsilikon klistra fast skåpet i väggen...?

tttomten TomasJor skrev:
Skulle tro att det är värt att titta ett varv till efter högergängad lucka annats så får du vrida dig för att lasta/tömma maskinen.
Enligt min research har bara Miele kombimaskiner med högergängning, tyvärr kostar deras modell 27 papp medan andra är under 10k. Tänkte att om luckan öppnas fullt (t.ex. 155 grader för Electrolux) så är den mindre i vägen än om den öppnas åt höger och stoppas av spegeln/väggen. Men nu när du har väckt mitt intresse för att öppna mot duschen, låter det bättre.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur brett är det till vänster om handfatet, precis 60 cm eller mer?
65cm, sen går 2-3cm bort pga. vattenledning.

S Stugägaren skrev:
Jag hittade den här från LG som bara är 44cm djup.
Oj, den har jag missat! 44cm bör jag ju definitivt få plats med framför duschen. Nästa steg blir att väga mer svängrum (44cm) mot högre tvättkapacitet (~60cm). Nu känns det riktigt hoppfullt. :)
 
Bra att det börjar lösa sig.
Ang silicon, javisst det limmar starkt o bra, man sätter ju bla toastolar med det och där är krafterna mycket större.
 
BirgitS
L losipai skrev:
65cm, sen går 2-3cm bort pga. vattenledning.
Att bara kunna öppna luckan så mycket att den bara går längs med vänsterkanten av maskinen är lite trångt när man ska fylla/tömma den eftersom "bulan" på luckglaset är rätt stor, i alla fall på vår kombimaskin från Electrolux. Om luckan i stället går att öppna i lite större vinkel, typ 5 cm utanför maskinen, gör det mycket lättare. Kom ihåg att maskinen nog behöver vara upphöjd minst 10 cm av elsäkerhetskrav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.