S
God kväll!
Min första fråga här, nu är jag desperat. 😬
Vi har tidigare satt upp ett gäng rullgardiner i vår lägenhet, men idag stötte vi på patrull.

Rullgardinen i vårt sovrum behöver sitta över ytterhörnet på fönsterkarmen. Regelsökaren varnade så vi trodde det var en träregel över fönstret, som det varit i de andra tre rummen, men direkt bakom den enkla gipsskivan är det något tjosan i metall. Eftersom vi inte ännu lyckats borra oss in i metallen kan vi kanske inte använda någon plugg, för hålet är för grunt för att kunna få igenom en längre skruv. Och gipsankare är kanske för djupa?

Vad göra? Kan man på något vis borra sig igenom eländet och fästa gardinen där ändå, eller måste vi spackla igen och göra hål någon annanstans?

(Min man borrade dessutom enorma hål och grävde ut ett halvt ton gips, det gjorde ju inget bättre.)
 
  • Fyra borrade hål i väggen ovanför ett fönster med en rullgardinsskena, där hålen ser ojämna ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Välkommen till forumet.
Jag skulle inte borra hål i något som låter som metall. Kan vara vattenrör eller ledningar för el. Eller så har ni träffat en skruv eller armeringsjärn.

Det finns korta tjocka plugg eller ankarskruv som inte är djupare än gips/dubbelgips. Annars kanske ni kan limma upp en trälist och fästa i den?
 
Ett tips är att använda ståltråd eller sticka för att mäta hur djupt gipset är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.