Håller på och planerar ett badrum som har följande specifikation.

Rektangulärt, 3500x2000mm.
I ena änden ska det finnas vask och toalett, i andra änden badkar längs långvägg och dusch mot kortväggen. I denna kortände ska två Unidrain monteras längs kortväggen, en 900mm i varje sida med ett glapp på 100mm i mitten alltså.

Det ska vara stora plattor på golvet, därav linjeavloppen i ena änden. Sen vill jag ha plant fall i hela rummet mot den kortände som har linjeavloppen. Hela golvet kan alltså vara helt plant men med fall mot ena kortänden.

Nu till frågan, hur åstadkommer man det som glad amatör?

Jag har en tanke om att lägga armeringsgaller underst, sen al-golvvärmeslingor och emellan dessa såga till långa skenor som läggs mot armeringen som har rätt fall. Lägger jag ut tre sådana så kan jag sen skrapa av flytspacklet enkelt utan att ha den berömda "känslan" för att spacka till fall.

Givetvis kan det bli lite meckande att få till skenorna men jag lägger hellre mycket jobb på det och sen får en lätt spackling än ger mig på att försöka spacka och misslyckas. Använder laser för att kontrollera att fallet på skenorna blir rätt tänkte jag.

Är det någon som gjort något liknande golv och tycker detta låter görbart eller har tips om hur man ska göra istället?
 
Kolla, att det verkligen är OK att montera dem med bara 100mm glapp i mitten.

Vanliga brunnar måste ju monteras minst 200mm från vägg, för att det inte går att få tillräckligt bra fäste för tätskiktet på en sträcka som är mindre än så.

men jag har ingen aning om hur reglerna ser ut för Unidrain i det avseendet.
 
Ja, man kanske måste ha lite större mellanrum men det går ju att lösa med lite kortare avloppsarmaturer. Finns ju i olika längder. Men tack för tipset, ska höra med Unidrain!
 
Om du inte har flytit förr anlita någon erfaren istället. Inte så lätt som man kan tro. Unidrain är godkända att lägga nära vägg. Lycka till.
 
Jo, det är kanske sant. Går det att hitta någon att bara flyta golvet dock? Ett väldigt litet jobb alltså, utan möjlighet till en massa extra bonus i materialinköp (med dold rabatt) osv? Plattorna vill jag sätta själv nämligen, klarar inte av det slarv som det blir när man tar in en hantverkare och har inte råd att ha en hantverkare att lägga ner den tid och möda det krävs för att det ska bli 100%...
 
Jo, att unidrain är ok för väggnära är jag med på men frågan är hur nära varandra jag kan ha två stycken.

Egentligen borde det inte vara något större problem att ha dem nära varandra, tätskiktet limmas på den rostfria ytan och ligger de nära eller rent av intill varandra borde det inte vara svårare för remsan att hålla tätt?
 
Tätskikt ska göras, certifikat krävs. Rörjobb likaså. Har du kaklat eller klinkrat innan? Svårt tycker jag.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Rörjobb har jag kontakter på, kakel och klinker är heller inga problem. Tätskikt behovs inte certifikat, förenklar ju bara om man får en skada och inte har dokumenterat att det är korrekt gjort.
 
På sin hemsida visar de ett exempel där de satt två rännor helt intill varandra:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även specialbeställa i exakt (extra lång) längd - då kan du ha en som går utefter hela kortsidan om du vill.
 
Ja, det är något i den stilen jag tänker mig men inte specialbeställd då det lär förlänga renoveringen att stort antal veckor. Jag vill inte riva ut hela badrummet, göra alla el och rörjobb, få upp väggskivor mm och sen få ett korrekt mått och beställa en ränna och vänta 5 veckor på den...

Får kolla upp om det är två rännor eller om det är en specialare det där på bilden! Tack!
 
Såg nu att det nog är en specialare. Den plana ytan mellan rännorna är ju bara typ 30mm medans det på den friliggande ytan på en vanlig armaturdel är säkert 50mm rostfritt bredvid innan den viker ner mot golvet. Som jag förstår det är det standardarmaturerna som kapas och svetsas ihop till längre moduler.
 
Det är mycket enklare med tätskikt och Unidrain än vanlig golvbrunn, kan inte se att det skulle bli problem. Det blir väll dessutom 200mm mellan dem? 2000-(900*2) = 200

Eller ska du ha modellen som är tänkt icke nish-montage (Enbart bakliggande fläns)?
 
Tja, det är så illa att 900-modellens armatur är 957 mm, den som är under tätskiktet alltså. Det är bara ovandelen som är 900. Så det blir snarare 86mm mellan kanterna.
 
Märkligt, jag har 800-modellen och den är någon mm större än 800 typ 802mm

edit: ah se där, nishmodellen som jag har är mer kompakta än de öppna, det kan man ju förstå, tror inte det är någon fara ändå, du har gott om plats och slätt och fint för tätskikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.