Ska bygga en pall och en viktigt detalj är att sittytan ska ha en fördjupning.
Det ska vara en rund bas där ovansidan har lätt fördjupning.
Bifogar en bild som kanske förklarar vad jag menar.

Frågan är hur gör man denna för att få ett riktigt bra resultat, fräsa med någon mall?
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svarv?
 
Så lång har jag inte tänkt, troligen för att jag inte har någon svarv :), men med en svarv borde det gå.
Finns det fler alternativ?
 
Lite olika stämjärn. Eller så kan du borra som en galning. Grunt ute och djupare inne sen har du lite slipning framför dig.
 
En tanke jag själv haft är att kör med överhandsfräsen i cirklar och succesivt sänka djupet, därefter jämna till genom slipning.
Vill att det ska se väldigt jämnt ut inte "snidat" :D.
 
Jag tror att jag har sett detta göras i ett avsnitt av New Yankee workshop. Då användes någon form av jigg där bordsskivan kunde snurras och en överhandsfräs var monterad så att dess avstånd från mitten kunde varieras. Med en lite finare fräs med fininställning för djupet så borde det ju gå att få till en typ av fin trappa i djup och sedan köra med en excenterslipmaskin för att sudda bort övergångarna.
 
Rättning: Det är i säsong 19 episode 4 som han gör ett bord med sarg som är ett med skivan, alltså inte exakt vad du är ute efter men du borde ändå kunna plocka lite inspiration.
 
Jag gjorde flera pallar som var runda med urgröpning.
Då gjorde jag en ställning med fyra metall stag från en liten platta som fräsen satt fast på. Det hela hängde i taket i en punkt.
Det blir en radiemall som kan fräsa i två led.
Det gäller bara att räkna ut radien du vill ha i sitsen.
Hoppas att jag gjort mig begriplig.

Pär
 
Ni snuddar en bra lösning i era inlägg tycker jag.
Jag avslutar med ordet pendel.

Häng en fräs som i en pendel.
Rakt under pendeln dvs i stålets mittpunkt skall sitta en liten tapp.
Pallsitsen får sig ett hål i mitten (undersidan).
Vrid någon grad ,gör ett slag med fräsen, upprepa tills hela varvet är gånget.
 
Detta är från ett youtube klipp, 2:26.
fräsjigg.jpg
 
Det låter som en avancerad lösning med fräsen upphängd i taket eller ställning. Borde det inte funka att sätta en trissa på borrmaskinen? Jag drog mig till minnes denna tråd:

http://www.byggahus.se/forum/mobels...era-fardiga-verk-till-allman-beskadan-11.html

Men bilderna på handfatet verkar inte finnas längre. Hursomhelst var det just trissa på borrmaskin han använde, kräver nog lite handlag men borde inte vara helt omöjligt tycker jag.
 
Skivor för klövverkning borde funka om den funkar.
 
JOWs pendelidé är intressant, kräver dock en hel del förberedelser och troligen ett riktigt stabilt stativ, men borde även ge ett bra resultat. Kanske blir någon variant av denna, kanske kombinera det med tidigare förslag och häng den i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.