Hej allihopa!

Var kan man få tag i en konstruktör som kan räkna på bärighet på min utbyggnad som jag ska bygga själv? Eller ska man bara rådfråga en snickare? Ska göra takstolarna själv och ha en bärande balk under golvet på övervåningen som jag behöver uträkningar på.
 

Bästa svaret

Ring ett företag som tillhandahåller sådana tjänster?
Några stora är Tyréns, Wsp och Sweco. Bör inte vara många timmars jobb för att räkna på några takstolar. Hur avancerad är utbyggnaden?

Finns många duktiga människor här på forumet som också kan hjälpa till att räkna på några enkla takstolar/balkar....
 
Balken ska vara en IPE eller HEA annars var det en bra länk. Hade gått åt en LT 140x270 om det skulle hålla. Och det hade blivit en takhöjd på 183 cm under den så det är lite lågt. Spännvidden på balken är 3,5 meter och den utbredda lasten ska väl var 200kg/kvm i bostadshus har jag läst och då blir det cirka 4 ton.
 
Takstolarna kan man få tips om på träguiden om det är en vanlig modell.

Angående balken så är det ganska lätt att räkna på detta, man behöver inte vara doktor i hållfasthetslära. Normalt dimensionerar man mot nerböjning.
200kr/m2 är en vanlig tumregel sen kan man lägga till lite för egenvikten i bjälklaget.
Lägg upp en ritning eller måttsatt bild på konstruktionen så kan jag räkna på det.
 
Mikael_L
Köp takstolarna och få beräkningarna på köpet, är mitt råd.
 
Har redan fått beräkningar när jag bad om offert. Men jag hade velat ändra lite. Bifogar deras ritning.


Räckte inte det jag skrev? Spännvidd 3,5 meter, last 4 ton plus lite egenvikt som du sa?
 
  • hejsan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Anledningen till att jag tycker du kan köpa takstolarna är främst för att du kanske inte ens gör dom billigare själv. Och då, om du ändå köper, så får takstolstillverkarn helt enkelt räkna åt dig. :)
 
Vi utgår från att lasten är 4 ton, jämnt fördelad, spännvidden 3.5m och fritt upplagd balk.
Acceptabel nedböjning är 8,7mm (3500/400).
Med en HEA160 får nu nedböjning 6,2mm.
Med en IPE180 får du nedböjning 7.9mm

Jag misstänker dock att du gjort ett tankefel med lasten, det är bara halva golvlasten som belastar balken (om den ligger i mitten), andra halvan belastar ytterväggarna.
 
Redigerat:
Javisst ja, vad blir det då? Skulle vilja klara mig på en 120 mm balk.
 
En HEB120 är just 120mm hög och klarar jobbet med 6mm nedböjning.
 
Tack för detta. Vilka formler använder man egentligen när man räknar?
 
I ditt fall använde jag mig av belastningsfall 10 i Karl Björks formelsamling.
f=(5xQxLxLxL)/(384xExI)

f=nedböjning
Q=last
L=balkens längd
E=elasticitesmodul
I=balkens tröghetsmoment
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.