Jag har en ytterdörr som det ibland läcker in vatten under, under tröskeln. Jag har nu plockat bort foder och tröskelplåt på utsidan för att se var det kommer ifrån.

Hur ska en tröskelplåt se ut för att täta i detta fall? Eller behövs det någon annan slags tätning? Tröskeln går inte in under karmsidorna, vilket den gör på de bilder jag lyckats söka fram. Det är just under den vänstra karmsidan som det läcker in vatten. Den gamla tröskelplåten har ett instick som går i spåret och sedan fortsätter den utan instick när den når fram till karmen. Det blir uppenbarligen inte tätt i hörnet där insticket slutar. Den blev böjd när jag plockade bort den så den är svår att återmontera, men det går att se på bilden ungefär hur den satt.

Jag tänkte vända mig till en plåtslagare för att få en ny tröskelplåt gjord, men vill gärna veta hur den bör eller kan se ut först.
 
  • DSC_0526.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0533.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
b8q skrev:
Spontant skulle jag säga att den bör monteras som underbleck till fönster, dvs dels i ett spår som går HELA vägen mot tröskelsidan, ta en multicutter och såga upp lite till vid sidorna - och dels med ett urtag i foderbrädorna på sidorna.

Titta t.ex. på bilden med fönsterbleck i inlägg 176 i denna tråd:
[länk]
Det låter vettigt.
Låta spåret gå vidare in i karmen också och avsluta tröskelplåten med ett uppvik alltså. Och sedan ett uttag i fodret för plåt med uppvik.

Är det så det är tänkt att man ska göra med denna typ av tröskel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.