Vi har två vindruvsstammar som är drygt 12-13 år gamla. De ger en massa vindruvor men de blir aldrig "färdiga". Dvs de blir inte större än på bifogade bilden. Vad ska man göra, ta bort blad, skott, hela grenar, druvklasar? Hur mycket? Och när?
Vindruvsstammar på ett staket med omogna druvklasar, en trädgårdsbänk och grönskande häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Storleken på bär bestäms mycket av vattentillgången så vattna mer är ett förslag. Att kartrensa (eller vad nu det kan heta när det gäller druvor) kan också gynna tillväxten och det bör man ju göra tidigt innan plantan har lagt en massa energi på bilda druvor som man sen bara tar bort.

Druvor som används till vin är små när de skördas för att smakämnena ska vara koncentrerade i stället för utspädda.
 
  • Gilla
beow
  • Laddar…
Nu är det väldigt svårt att se druvorna på din stock, men efter att ha fått druvor för första gången i år och även delat andras erfarenheter av sk "staketdruvor" kan jag bara konstatera att druvsorterna vi har här i norden är mindre än de konventionella vi köper i affären. Att de aldrig blir färdiga kan mycket väl bero på växtzonen; druvor är ju egentligen mer "exotiska" än vad många av våra mer välkända inhemska växter är. Att en växt klarar av en viss zon, är enligt mig inte samma sak som att du får bra avkastning i samma zon.

Mina erfarenheter såhär långt. Druvorna är mindre, i storleken av ett krusbär/amerikanskt blåbär ungefär. Druvorna har en betydligt "blommigare" smak än de som köps, mycket godare och mindre sura. Kärnorna är dock större och därför är inte alla lika förtjusta i dem som jag är, men det är helt enkelt en vanesak att lära sig svälja. Det är lite märkligt att till och med de äldre har glömt bort att vanliga druvor inte är kärnfria. Jag TROR min druva heter Zilga och den växer i ett växthus i zon 3/4.

Jag har en till stock köpt vid samma tillfälle, som fått växa utomhus på samma plats. Den är kanske 50cm hög och det är inte tu tal om blomning eller fruktsättning, växer på en varm och solig plats, men kanske lite väl torrt. Men den överlever och när jag skaffat fler växthus kommer även den att få flytta in. det är rätt värdelöst med en ranka som knappt skulle motstå ogräset om jag inte rensade lite.

Med det sagt så har jag ett annat exempel på en stock som växer utomhus i Stockholmstrakten zon 2 (?) som ger skapligt med druvor, men där ägaren tror att det går att hjälpa den på traven ännu mer. Detta har han gjort genom att snickra ett ramverk där han satt i glasskivor, så att han på så vis får ett tvådimensionellt växthus, som kanske främst fungerar som vindskydd, men som ändå släpper igenom fullt ljus. Det återstår att höra hur hans utvärdering av detta tilltag låter, men något liknande kunde kanske vara en idé även för dig? Kanske göra spaljén helt vindtät genom att skruva upp några plexiskivor, som ev får sticka upp en bit ovanför spaljén för att ytterligare bättra på växtzonen. Allt beror på växtzon, väderstreck och rådande förhållanden på platsen. Jordtemperaturen är troligtvis av stor vikt eftersom druvorna är så långsamma i starten. Jag tror även på att gödsla med stallgödsel en gång per år kan göra susen.
 
  • Gilla
beow
  • Laddar…
Vi har gröna druvor med namn Himrod. I år så gallrade jag kraftigt i början av sommaren. Vi upplever att druvorna blev större i år jmf förra året trots kyligare sommar och mindre sol.
Jag kommer absolut gallra även nästa säsong. Jag klipper även bort massor nyskott som skjuter ut under tillväxten.
 
  • Gilla
beow
  • Laddar…
Tack för synpunkterna. (Keexet om du klickar på bilden så blir den större och druvorna syns ganska bra). Jag tror också på att gallra hårdare, och enligt länkarna ovan så ska man göra den hårda gallringen i vinter när stocken sover. Sen får man nog som också sägs ovan nog förvänta sig att man får mindre storlek på druvorna som är utomhus här i Stockholmstrakten. Och när det har varit en riktigt varm sommar så kan vi faktiskt skörda och äta druvorna. Men det är lite på gränsen och behöver dessa åtgärder för att putta dem över gränsen...
 
Blanda inte ihop begreppen gallra och beskära bara. Gallra kan du inte göra på vintern då det syftar på att man tar bort delar av plantans frukt. Sk "kartgallring" är i regel ett bra tilltag för att öka kvalitén på skörden och i vissa fall även skona växten.

Beskärning är lämplig så fort plantan tappat alla (de flesta) av sina blad. Jag ska beskära för första gången i höst/vinter och det ska bli spännande att se hur plantan svarar på det. Odlar man i växthus är det ett måste att beskära stocken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.