Hej!

Kommer få en äldre handöl kamin snarlik denna (dock inte min på bilden) då vi tillträder huset om någon månad.
http://rattvik-stad.annonsera.se/handöl-öppen-spis-braskamin-57504.html

Det jag undrar är om någon har lite goda råd kring hur vi kan använda den till att värma upp huset med?

Utan att ha provat den så är min uppfattning att den mest är där för mysfaktorn skull dvs all värme kommer gå rakt upp genom skorstenen i stort sett. Skorstenen tror jag är en sandisolerad historia och därmed ännu mindre värme som sprids i rummet.

Så vad är alternativen...
- Byta ut den mot en ny?
- Trycka i en kassett som behåller värmen något bättre?
- Provelda den ett tag, den kanske ger mera vämre än vad jag tror?

MVH
 
  • Gilla
Thomas Moberg
  • Laddar…
Visst kan man värma ett hus med en öppen spis. Det går att få ut en hel del värme ur en sådan. Dock går det åt förfärligt mycket ved. Dessutom är det ibland lätt hänt att det ryker in.

Prova att elda i den för att skapa dig en uppfattning, men vill du ha mer värme för besväret så byt den mot en kamin i stället. Jag skulle inte sätta en insats i en öppen spis av plåt. Det är så enkelt att byta den helt, och det kommer bli bättre.
 
Avemo skrev:
Visst kan man värma ett hus med en öppen spis. Det går att få ut en hel del värme ur en sådan. Dock går det åt förfärligt mycket ved. Dessutom är det ibland lätt hänt att det ryker in.

Prova att elda i den för att skapa dig en uppfattning, men vill du ha mer värme för besväret så byt den mot en kamin i stället. Jag skulle inte sätta en insats i en öppen spis av plåt. Det är så enkelt att byta den helt, och det kommer bli bättre.
Skorstenen är ett stålrör som har en plåtlåda runt sig som är fylld av sand. Om jag byter till en bättre kamin, brukar man kunna återanvända skorstenen och stålröret eller är det att riva hela konstruktionen och börja från början som gäller?

MVH
 
Börja om från början! Skorstenen slits precis som kaminen och du kommer inte att bli nöjd när du fått dit en fin kamin. Med all sannolikhet blir det massor av jobb också och kanske blir det inte ens godkänt av sotaren.

Vi har en gammal, liten kamin som satt i huset vi köpte 2011. Jag monterade en fläkt uppe i taket (ca 30 cm diameter med benställ för att stå på t ex ett bord) och riktade den snett neråt. Det ökar effekten nåt enormt. Låter en del men med en fjärrkontroll kan man köra den lite när man ändå väsnas med annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.