Tjenare allesammans!

Har under en tid viljat göra ett matbord med fiskbensparkett.
Köpte 3kvm stavparkett på blocket samt en skiva 15mm plywood och limmade ihop allt med uteträlim klass D3.
Sen stod bordsskivan ivägen när garagegolvet skulle målas så la den på ett gammalt matbord och en filt över samt en presenning och något lätt krimskrams för att inte presenningen skulle blåsa iväg.

Givetvis kom det regn trots väderprognos om enbart sol.. och bordet stod ute i 3 dagar.
Ingen fara tänkte jag men när bordet skulle in i garaget igen så märker jag att filten och bordet är dyngsurt under presenningen. Hur..

Iallafall så har jag försökt räta ut det förbannade bordet med att tvinga fast det mot en spikrak skiva utan någon skillnad. Har satt fast 3st reglar under för att minska rundningen och 1st regel längs med hela bordet men ungefär 50cm från varje kortsida så är bordet inte bra och den bågnar även åt andra hållet, se bilder.
När jag skruvade och limmade så var bordet tvingat och rakt men den drar ihop sig ändå.


Några tips på vad jag kan testa?
Har ingen ångmaskin eller tillräckligt stor påse för att testa den metoden.
Lägga bordet uppochner och blötlägga det i någon dag med samma filt över sig som orsakade bananformen från början och tvinga fast bordet mot en platt skiva, borde det funka?
 
Det där är jättesvårt att rikta. Det kan gå med basning, dvs att du fuktar med varm ånga som går in på djupet med typ en tapetnedtagare. Men då krävs det att ytan inte är behandlad. Använd skruvtvingar mot plant underlag och upprepa proceduren 2-3 ggr under en veckas tid innan du tar loss för att kolla om det händer något. Det lättaste är att göra en ny bordskiva.
 
Låt skivan stå, det är översidan som är fuktig och den torkar fortare än undersidan, men det kan ta veckor.
Det går inte att tvinga tillbaka skivan.

sedan har du gjort generalfel 1A, du har limmat parkett bara på ENA sidan och då är risken MYCKET stor att det kupar sig. Om nu skivan kommer att räta ut sig finns risk att det fortsätter och kupar sig åt andra hållet.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Låt skivan stå, det är översidan som är fuktig och den torkar fortare än undersidan, men det kan ta veckor.
Det går inte att tvinga tillbaka skivan.

sedan har du gjort generalfel 1A, du har limmat parkett bara på ENA sidan och då är risken MYCKET stor att det kupar sig. Om nu skivan kommer att räta ut sig finns risk att det fortsätter och kupar sig åt andra hållet.

Protte

Istortsett hela skivan var blöt på båda sidorna och det var den 18e augusti så den har hunnit torka.
Har sett andra som gjort bordsskiva på samma sätt och inte fått problem så kan det inte funka att göra en ny på samma sätt, dvs limma på ena sidan, och sätta några tvärgående stödreglar och en längsgående på undersidan för stabilitet och hindra kupning? Och givetvis inte råka ha den ute i regnet..

Blev hälften så dyrt att limma på ena sidan samt tar halva tiden så klart det tilltalade att göra så

I förrgår så la jag skivan uppochner sen dränkte den i vatten och tvingade fast den. Igår vattnade jag med yttligare några liter. Nu får den torka några dagar innan ja släpper på tvingarna. Blir det inte bra så får det bli ett slitosläng bord eller så sågar jag av 60cm på var sida och gör ett skrivbord. Håll tummarna
 
Först låter du skiva bli blöt ute, sedan fortsätter du med vatten inomhus?
Blir ju en enda vattenskada.

Det går inte tvinga en sådan skiva rak, hellre spricker den.

låt den TORKA!

Protte
 
Om du skall räta ut plywood så måste den först vara ren. Sen krävs det ånga för att tränga in basalt och öka plasticiteten för att motverka att materialet spricker. Helst en varm ugn. Tyngder i samband med ångning kan fungera men då måste skivan vara ren. Att endast blötlägga kan medföra att den spricker istället för att bli rak. Osb är ett underbart material till möbler men är känsligt. Man bör alltid behandla hela möbeln för att försvåra att fukt tränger sig in.
 
prototypen prototypen skrev:
Först låter du skiva bli blöt ute, sedan fortsätter du med vatten inomhus?
Blir ju en enda vattenskada.

Det går inte tvinga en sådan skiva rak, hellre spricker den.

låt den TORKA!

Protte
Det skulle inte komma regn och jag täckte den med presenningen så det var mycket lustigt och såklart tråkigt att den blev blöt.
Efter 1 månad i inomhusmiljö så hade den inte blivit rak trots att den torkat.

Eftersom att vatten orsakade det så hoppas jag på (även fast det låter osannolikt) att skivan vänd uppochner och vatten på ska få den att återgå iallafall något.
Torka har den fått göra och tyvärr inte återfått sin form.
 
N Nyfiknast skrev:
Det skulle inte komma regn och jag täckte den med presenningen så det var mycket lustigt och såklart tråkigt att den blev blöt.
Efter 1 månad i inomhusmiljö så hade den inte blivit rak trots att den torkat.

Eftersom att vatten orsakade det så hoppas jag på (även fast det låter osannolikt) att skivan vänd uppochner och vatten på ska få den att återgå iallafall något.
Torka har den fått göra och tyvärr inte återfått sin form.
Trä är ett material som tar lång tid för att torka ut. Det fria vattnet torkar relativt fort, men vatten som är bundet i cellerna tar lång tid att torka ut. 1 månad räcker knappast.
 
V vectrex skrev:
Trä är ett material som tar lång tid för att torka ut. Det fria vattnet torkar relativt fort, men vatten som är bundet i cellerna tar lång tid att torka ut. 1 månad räcker knappast.
Beror på vilket träslag då det är olika torktider. Och nu är det inte nysågat virke från sommarfällda träd utan det är torrt trä som legat blött några dagar. Kan verkligen industritorkad stavparkett av ek behöva månader av torkning efter att legat blöt några dagar? Har en fuktmätare som ja kan slå ner i skivan om några dagar för att få mer info kring om det är blött.

Säger inte att ni som svarat i tråden har fel, det låter smått osannolikt i mina öron bara men jag vet inte allt ännu En jättetabbe att skivan blev blöt är det ingen tvivel om.
 
N Nyfiknast skrev:
Beror på vilket träslag då det är olika torktider. Och nu är det inte nysågat virke från sommarfällda träd utan det är torrt trä som legat blött några dagar. Kan verkligen industritorkad stavparkett av ek behöva månader av torkning efter att legat blöt några dagar? Har en fuktmätare som ja kan slå ner i skivan om några dagar för att få mer info kring om det är blött.

Säger inte att ni som svarat i tråden har fel, det låter smått osannolikt i mina öron bara men jag vet inte allt ännu En jättetabbe att skivan blev blöt är det ingen tvivel om.
Visst är det så och jag håller med om att det låter lite osannolikt.

Hursomhelst, att limma parkett på ena sidan av en plywoodskiva är lite som att be om problem även om du nu accelererade problemen genom att blöta ner skivan.
 
V vectrex skrev:
Visst är det så och jag håller med om att det låter lite osannolikt.

Hursomhelst, att limma parkett på ena sidan av en plywoodskiva är lite som att be om problem även om du nu accelererade problemen genom att blöta ner skivan.
Tror du att det hade skitit sig även om det inte regnat? Alltså limma stavparkett på plywood med reglar under, hade det tillslut slagit sig?


Hur ska man gå tillväga nästa gång?
1. Limma stavparkett på båda sidor av en plywood
2. Byta ut plywood mot något annat? Tex stavlimmad bänkskiva av furu från byggmax, 26mm tjock, 610mm bred så man får skarva ihop 2st?
3. Andra förslag?
 
N Nyfiknast skrev:
Tror du att det hade skitit sig även om det inte regnat? Alltså limma stavparkett på plywood med reglar under, hade det tillslut slagit sig?


Hur ska man gå tillväga nästa gång?
1. Limma stavparkett på båda sidor av en plywood
2. Byta ut plywood mot något annat? Tex stavlimmad bänkskiva av furu från byggmax, 26mm tjock, 610mm bred så man får skarva ihop 2st?
3. Andra förslag?
Nja, med reglar under kan du nog tvinga skivan plan. Det borde du även kunna göra med den som slagit sig nu?
Hursomhelst så känns det inte optimalt att limma plywood på det sättet, det går kanske men jag hade inte valt det som lösning.
 
V vectrex skrev:
Nja, med reglar under kan du nog tvinga skivan plan. Det borde du även kunna göra med den som slagit sig nu?
Hursomhelst så känns det inte optimalt att limma plywood på det sättet, det går kanske men jag hade inte valt det som lösning.
Så hur hade du gjort?
Det är reglar på undersidan men det hjälper inte fullt ut
 
Rent allmänt är reglar på undersidan ett problem, det måste vara ovala hål så skivan kan röra sig.
Nu var det plywood som är relativt formstabilt så det är inte riktigt samma sak.

Jag skulle ta bort hela den där regelkonstruktionen och torka skivans konvexa sida. Den KAN bli rak men ingen garanti.

Tror du mig inte kan jag meddela att jag i ungdomligt oförstånd gjort samma misstag, sedan har jag gått i lära tillsammans med några duktiga möbelsnickare och nått den aktningsvärda åldern av 62.

Protte
 
Här är slutresultatet.
Efter några dagar dyngsur och fast tvingad så blev det lite bättre, ena sidan är helt okej och den sämsta sidan är fortfarande böjd.
Att äta vid bordet på den böjda delen är inget problem egentligen utan det är mest störande för ögat att det inte är helt rak.
Nästa gång blir det inget vatten är jag säker på iallafall
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.