Går det att göra avdrag för renoveringskostnader i samband med fastighetsförsäljning även om det inte finns några kvitton? Med ”går det” menar jag förstås om skattemyndigheten brukar godkänna avdrag som inte kan styrkas. Duger det att ta ett foto och visa vad som gjorts?

Vi har bara ägt fastigheten några år så det är inga historiska renoveringar från långt tillbaka i tiden det handlar om.
 
Redigerat:
BirgitS
Så här skriver Skatteverket:
Skatteverket kan begära att du visar hur du har räknat fram utgifterna för förbättringar. Det är därför viktigt att du sparar alla kvitton och fakturor även efter att du har lämnat in din deklaration. De är bevis för att du ska få göra dina avdrag. Saknar du kvitton eller fakturor måste du kunna bevisa omfattning av och tidpunkt för dina förbättringsarbeten med andra dokument. Det kan till exempel vara ritningar, betalning, lån, intyg, prisstatistik och bygglov och fastighetsdeklaration för fastighet.
https://www.skatteverket.se/privat/...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
Tack det var en bra länk
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
BirgitS
Skatteverkets kundtjänst brukar vara trevliga och hjälpsamma om man vill veta mer.
 
  • Gilla
chopper43 och 1 till
  • Laddar…
Kan inte låta bli att undra varför det inte finns kvitton...
Mvh Findus
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Kan inte låta bli att undra varför det inte finns kvitton...
Mvh Findus
När jag renoverade gamla huset sparade jag exakt 0 kvitton... det finns två typer av människor, de som sparar kvitton och de som inte sparar kvitton. Är du verkligen helt förvånad? :)
 
  • Gilla
josefagren och 6 till
  • Laddar…
Vi hade inte heller sparat varenda kvitto från alla besök på brädgården eller varje låda skruv under 20 års tid. Vem gör det?
 
  • Gilla
chopper43 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag gör det. Har en pärm som heter huset, där sätter jag direkt in alla kvitton och annat som gäller huset. Krävs ingen större ansträngning.
 
  • Gilla
Lassebo och 20 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag gör det. Har en pärm som heter huset, där sätter jag direkt in alla kvitton och annat som gäller huset. Krävs ingen större ansträngning.
Mm. Skulle önska att jag kunde göra detta utan större ansträngning ;) men det känns som att berg ska bestigas när det kommer till kritan ;)
 
  • Gilla
På grön kvist och 2 till
  • Laddar…
Ang att spara kvitton, brukar ha en plastmapp i handsfacket på bilen , då åker de flesta in där direkt. Fungerar bra tycker jag!
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Får du ett kvitto på 1000 kr på brädgården kan det vara värt några hundralappar (vid senare försäljning). Skulle du slänga några hundralappar? Nej. Lika dumt är det att inte spara kvitto.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis som många andra sparat varenda kvitto under mitt 30-åriga husägande. Har sålt 4 hus under perioden. Stora renoveringar har genomförts på alla 4 husen. Dvs jag har gjort stora avdrag för renovering, om-tillbyggnad.

Ingen gång har skattemyndigheten bett att få se ett enda kvitto.

Dvs kvitton är bra att ha OM de synar dig. Men högst osannolikt att de frågar. Speciellt om det inte är några stora belopp. Blir du synad finns väl risken för en straffavgift tyvärr...
 
  • Gilla
Tinototem och 1 till
  • Laddar…
Det lär ha funnits kvittobytaringar.
 
  • Gilla
  • Wow
Niktur och 2 till
  • Laddar…
K
Precis som ovan sparade vi alla kvitton men blev aldrig synade. Så när vi bott i nästa hus ett par år tömdes hela pärmen i papperskorgen
 
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Blir du synad finns väl risken för en straffavgift tyvärr..
Nej, du blir bara av med avdraget för det du inte kan redovisa.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.