Hej!

Håller på att sätta upp lockpanel på fasaden eller iallafall försöker. Har 145 mm botten bräda och 95 mm lockbräda. Men jag fattar inte riktigt hur jag ska göra. Har kollat på nätet men fattar ändå inte. Det jag har fatta (tror jag) är att det inte är jätte noga med avståndet mellan bottenbrädorna, viktigaste är att lockbrädorna överlappar 2 cm på bottenbrädorna? Så dom går ju att justera lite men har man tex 3 cm mellan bottenbrädorna på ena sidan av fönstret/dörren och 5 cm på andra sidan så blir det ju olika avstånd på lockbrädorna oxså? Hur ska man få rätt avstånd mellan lockbrädorna? Är ju inte så snyggt om det skiljer för mycket på måtten mellan lockbrädorna på sidorna av fönstret. Eller att det är tex 8 cm mellan lockbrädorna sen kommer ett fönster å då blir det helt plötsligt 1 cm mellan lockbräda och fönsterfodret. Tacksam för hjälp!
 

Bästa svaret

När jag har klätt om mina hus har jag anpassat avståndet på bottenbrädorna lite mellan varje fönster. Säg att jag har ett ”idealmått” där varje bottenbräda inklusive ett mellanrum bygger 200mm. Då tar jag avståndet mellan två fönster och delar på 200. Sen anpassar jag efter det som blir närmast 200mm.
Ibland blir det 210mm och ibland 190mm. Innan jag börjar spika märker jag upp för varje bräda så jag ser att jag inte räknat fel.

Jag har aldrig kunnat se att avståndet varit olika efteråt utan tyckt det blivit snyggt att jag aldrig fått ett lock ända in på fodret runt fönstret. I vissa fall går det inte att göra såhär fullt ut tex om två fönster sitter tätt. Glöm inte att du ska lyckas få detta avstånd även under fönstren.

Hoppas att du förstår min förklaring annars får du be mig beskriva annorlunda.
 
  • Gilla
Olof79 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Låter som ett bra sätt att göra det på. Ska prova imorgon å se om jag lyckas.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Hur gick det?
 
Går alldeles utmärkt räknande lite fel i början men man lär sig
 
Härligt:cool:
 
  • Gilla
Olof79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.