Nu står äntligen vår nya Effecta-panna utanför garaget tillsammans med accarna och väntar. Väntar på att bli transporterade nerför källartrappen och monteras. Tyvärr ingick inte nedtransport av pannan i offerten ( fråga inte varför) så det behöver vi ombesörja själva. Jag har lite idéer på hur man ska göra men hör gärna efter på forumet ifall det är någon som har egna erfarenheter eller bra tips att komma med. Pannan väger ju över 400 kilo, så det är ju inget man tar i famnen direkt. Trappen är tillräckligt bred (90 cm ) å ner den på det smala sättet, vilket tyvärr försvårar det hela avsevärt iom att det är på fram och baksidan som det är saker som sticker ut...

Så, berätta för mig hur vi ska göra!
 
Har du kollat vad en flyttfirma skulle ta för att göra det? Beroende på vart man bor så kan det finnas firmor som gör det ganska billigt - försäkrade. Erfarna flyttare brukar vara uppfinningsrika, men framför allt behöver man själv inte riskera livet. Annars kan jag nog ha en del ideer (som pianotekniker har det många gånger hänt att man varit med och flyttat stora, tunga och framför allt ömtåliga flyglar).
 
Nej, jag har inte kollat vad en flyttare skulle ta för det. Installatören kan dock ta ansvar för nedflyttningen också, för ca 2000 extra med enda kruxet att han behöver ha hjälp av ca 4 man på en vardag vilket är lite svårare att lösa...

Intressanta yrken folk har! Pianotekniker! Häftigt!
 
Bind fast den på en pall och lägg alltihopa på en plyfaskiva i lämplig storlek som ni låter glida nerför trappen.
Så skulle nog jag gjort (om utrymmet i trappen räcker till).
 
Jag använde den här.

Den är bra även när den gamla pannan ska upp för trappan.
Vi lyfte tankar, expansionskärl, panna och solfångarna på plats med kranbilen.
 
  • Scania3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi satte våran på en rejäl säckkärra (byggd för 300 kg tror jag men håller för mer..).
Och sedan underlättar det ju om man är några stycken, vältränade.. :cool:
 
NU ska vi se här ... Jag hade min panna stod i garaget med nedgång till källaren.
Min instalatör hade tagit med inbärning i beräkningen. Men fick konstruera en liten travers i garaget hos mig. Se bilder på http://www.freewebs.com/deflas/bilderpbytet.htm

Det gick smidigt som fan efter de fått upp ställningen. Tror de ställde en palldragare nere i botten på trappen och hissade ner pannan på den o sen drog rätt genom källaren till pannrummet.
 
ylven skrev:
Nu står äntligen vår nya Effecta-panna utanför garaget tillsammans med accarna och väntar. Väntar på att bli transporterade nerför källartrappen och monteras. Tyvärr ingick inte nedtransport av pannan i offerten ( fråga inte varför) så det behöver vi ombesörja själva. Jag har lite idéer på hur man ska göra men hör gärna efter på forumet ifall det är någon som har egna erfarenheter eller bra tips att komma med. Pannan väger ju över 400 kilo, så det är ju inget man tar i famnen direkt. Trappen är tillräckligt bred (90 cm ) å ner den på det smala sättet, vilket tyvärr försvårar det hela avsevärt iom att det är på fram och baksidan som det är saker som sticker ut...

Så, berätta för mig hur vi ska göra!
Jag la pannan på en säckkärra och band fast den riktig och spelade ner den för trappen så behöver man inte vara så vältränad ... :)
 
Min ide var en kombination av isacson och jescas förslag. Gillar inte sådär tunga saker, men man har varit med om en hel del 'omöjliga' flytter. Är glad att jag har alla fingrar och tår kvar även fast jag alltid har stålhättor.
 
Tyvärr ingick inte nedtransport av pannan i offerten ( fråga inte varför) så det behöver vi ombesörja själva.
Förmodligen för att deras anbud skulle bli billigast? Aningen oseriöst enligt mig.
Nedtagning för trappor sker i de flesta fall med en "säckakärra" och tre vana män. En uppe och två nere.
rogge
 
Väl förankrade plankor på trappstegen som den kan glida på, eventuellt någon som kan säkra den upptill(kranbil, rep i dragkrok...). Problemet brukar väl vara för alla starka gubbar att få plats i trappan, hos mig kunde vi bara vara två stycken. Ett par spett, stor kofot, plankbitar och diverse rörstumpar är ovärderligt när du närmar dig källargolvet!
 
Rogge: du har delvis rätt om orsaken till att de inte ville räkna in nedtransporten, de blev inte billigast för det dock. Den andra delen i förklaringen är att installationsfirman här opererar utanför deras vanliga arbetsområde, ca 10 mil bort, så kostnaden för att ta med sig 3 gubbar till skulle väl bli orimligt stor...

Dem00niX: Det där med egen travers var något nytt! Tyvärr är det inte lika smidigt hos oss, men det borde gå och är nog att föredra, då trappen är verkligt trång...

Tack för alla svar, så här långt!
 
Min trapp var för trång så jag fick göra så här.
SMALL16.JPG
Då fick jag in lite större tankar oxå.
 
Kranbilen som jag använde har alltså en Palfinger PK 28000 (för intresserade), med fem utskjut i huvudbommen och tre i jibben. Sen har han en hydraulmotordriven vinsch på kranen också, med 60 m lina. Tack vare den vinschen kan man ha kranarmen högt upp (vi hade den på ca 13 meters höjd), och låta linan hänga ner. Finessen är att sänkning sker helt lodrätt, samt att även en panna kan man lätt knuffa en bit i sidled, när linan är så lång. I mitt fall slutar källartrappan med en 90° vinkel inne under kökstrappan, men det var inget problem ändå. Vi fyllde upp med plank i källartrappans botten, så att det blev plant med golvet innanför. På plankorna ställde vi en gaffellyftvagn (sån som normalt folk kallar handtruck). På trappstegen la vi några bräder som "buffert".

Sen sänkte vi helt enkelt ner pannan rakt ner på trappstegen, knuffade/drog bottnen av pannan längs brädorna på trappstegen in under taket, på handtrucken, och knuffade därefter in övre delen av pannan, så att den stod rakt upp igen, under trappans tak, på trucken. Bara att lossa stropparna och köra rakt in.

Nu råkar kranbilsägaren vara en kusin, men han lyfter åt vem som helst, så det är bara att fråga, om ni bor på rimligt avstånd.
 
ylven skrev:
Nu står äntligen vår nya Effecta-panna utanför garaget tillsammans med accarna och väntar. Väntar på att bli transporterade nerför källartrappen och monteras. Tyvärr ingick inte nedtransport av pannan i offerten ( fråga inte varför) så det behöver vi ombesörja själva. Jag har lite idéer på hur man ska göra men hör gärna efter på forumet ifall det är någon som har egna erfarenheter eller bra tips att komma med. Pannan väger ju över 400 kilo, så det är ju inget man tar i famnen direkt. Trappen är tillräckligt bred (90 cm ) å ner den på det smala sättet, vilket tyvärr försvårar det hela avsevärt iom att det är på fram och baksidan som det är saker som sticker ut...

Så, berätta för mig hur vi ska göra!
Om trappen är från garaget så kanske du kan göra som jag gjorde..
Tog ett kedjeblock som sattes i garage taket o firade ner pannan, Innan pannan spelades ner hade ja lånat en palltruck på Ica som den ställdes på.. Sen va de bara att dra in den på plats.. :)
Tog 30 minuter att göra detta själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.