Hej!

JAg har precis övertagit en bostadsrätt byggd 1977. Tänkte tapetsera om eller måla allrummet. Problemet är att det sitter en strukturtapet där övermålad med vit färg. Under ser man tapetskarvar från tidigare tapetlager. Allting är mycket slarvigt gjort och jag tänkte därför riva ned allting och börja om från början. Men hur ska jag riva ned tapeterna då det sitter (flera lager?) målarfärg på? Det går ju knappast att ånga och vatten med sprayflaska biter väl inte?
Ett alternativ hade kunnat vara att bredspackla över allt eller köpa Easy cover och sätta upp, men jag känner att jag vill ha det här grundligt gjort. Tycker inte om att det sitter flera tapetlager därbak som man försöker dölja med Easy cover... Frågan är hur tar man bort allt? Nån med erfarenhet? Tacksam för svar! :cool:
 
AXS
Har du tur räcker det att ta en spackelspade och dra ner tapeten med.

Eventuellt göra det först och sen vatten på.
 
En spikroller för att punktera tapeten gär att ångan tränger in, eller bara snitta upp den med mattkniv. Easy cover eller bredspackel funkar ju bra om tapeten verkligen sitter. Easycover klarar ju bara täcka viss struktur, jag har fått för mig att den funkar bäst på glasfiberväv.
 
Ska du måla rekomenderar jag ändå att du sätter en typ easy cover att måla på för att få lite grövre struktur plus att du slipper spackla med allt jobb och damm som det innebär.

Det finns olika tjocklek på easy cover eller om det är andra produktnamn, men vi använde en som var ganska tjock och den täckte alla möjliga fadäser bakom så det behöver inte vara glasfiber. Men som MMR säger så måste ju tapeten bakom sitta ordentligt förståss.

Den tjockare varianten kan också vara lite svår att få snygg i utvändiga hörn - men det går.
 
Jag lossade den i överkant med spackelspaden och slet sedan ned den i remsor. Drygt jobb, men så värst många timmar tog det inte per rum. Ha handskar på dig, annars skär du dig på eländet.
 
Tack alla snälla för svaren! Jag gjorde ett försök och gav mig på tapeten idag genom att hacka hål på den med en spackel spade och den lossnade faktiskt förvånansvärt lätt. Men överaskningen var att det var en massa träflisor i strukturtapeten. Jag har aldrig sett nåt liknande tidigare och blev inte minsta förtjust. Hur i hela världen kan man hitta på såna konstiga tapeter!! Nu står jag där med förutom målarfärg som flagnat och tapetbitar, med en hel hög träflisor på golvet...! Grrrrr!! Nåja, jag får väl trösta mig med att det kommer att bli ett bra resultat när alla hemskheter därunder är borta.
 
He he, sån tapet (kladdigt övermålad i flera lager) var det i min förra lägenhet. Det blev lite bösigt men den var ändå lätt att få ner. Och slutresultatet blev finfint:)
 
Förekom på 80-talet. Tapet med träflisor som sen skulle målas för att "smidigt" få grov struktur på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.