Har skrivit ett tidigare inlägg om detta men kompletterar nu med förhoppningsvis bättre bilder. Jag kan inte för mitt liv få loss det bakre filtret ( k stort behov av rengörning!) från min utdragbara Siemensfläkt. Framgår inte av manualen och supporten kan inte heller hjälpa genom annat än servicebokning. Hoppas att någon har liknande fläkt kanske? Bakre filtret täcks liksom av kåpan och går inte att få loss enbart genom ”handtaget” på filtret. Det borde gå att få loss öden utdragbara kåpan på något sätt? Tacksam för input!
 
  • Bild av utdragbar Siemensfläkt med två smutsiga filter, ett delvis täckt av en kåpa. Användaren har problem med att få loss det bakre filtret för rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Ange exakt modellbeteckning så det går att leta instruktioner och man slipper gissa. Bra med bilder i vilket fall, så det är utmärkt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ange exakt modellbeteckning så det går att leta instruktioner och man slipper gissa. Bra med bilder i vilket fall, så det är utmärkt.
Tack för svar. Det luriga är att E-nummer verkar sitta bakom filtret som jag inte får loss. 😞 Det enda jag hittat är detta:
 
  • Bild på en metallkomponent med en fastklistrad streckkod och en lång sifferkombination under streckkoden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Räcker det inte med att skjuta handtagen åt sidan så låsningen släpper och sedan vinkla ut filterna så att de andra hakarna släpper så vet jag inte. Din suddiga kod (dags att rengöra kameralinsen också) ger tyvärr inget.

Om du tar loss det främre filtret, finns det verkligen inga skruvar eller annat där? Ta bilder när det filtret är borta.

 
MultiMan MultiMan skrev:
Räcker det inte med att skjuta handtagen åt sidan så låsningen släpper och sedan vinkla ut filterna så att de andra hakarna släpper så vet jag inte. Din suddiga kod (dags att rengöra kameralinsen också) ger tyvärr inget.

Om du tar loss det främre filtret, finns det verkligen inga skruvar eller annat där? Ta bilder när det filtret är borta.

[media]
Tack, ska kolla noga igen om jag ser några skruvar eller liknande när jag tar loss det främre filtret. (För fläktkåpan sitter fortfarande för en bit av det bakre fläktfiltret när jag tar loss det främre filtret). Har tyvärr trasig kameralins dumt nog. 🙂
 
MultiMan
Ser man i Siemens egna manualer står det att i fallet med utdragbara fläktar ska filtret i den utdragbara delen bort först och därefter det inre/andra filtret. Det verkar logiskt, så vi behöver bilder hur det ser ut när det främre filtret är borta.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ser man i Siemens egna manualer står det att i fallet med utdragbara fläktar ska filtret i den utdragbara delen bort först och därefter det inre/andra filtret. Det verkar logiskt, så vi behöver bilder hur det ser ut när det främre filtret är borta.
Tack ska fixa det senare.
 
E Ede123 skrev:
Tack ska fixa det senare.
Har lagt till en sekvens nu när jag tagit bort det främre filtret, men jag fattar tyvärr fortfarande inte hur jag ska få väck det inre filtret. Fläktkåpan sitter fortfarande för och jag ser ingen spärr som går att lossa på. Jättetacksam om någon har input.
 
MultiMan
Den videon gav tyvärr inte mycket. Sitter det ingen kontrollpanel med kablar som hindrar måste du antagligen leta upp vad som stoppar den utdragbara delen att åka hela vägen ut och bort från fläkten, typ som när man lyfter bort en låda från en byrå, och sedan plocka bort den delen. Är det stopp pga kåpan i framkant får delen tas bort nedåt. Omöjligt att se via ett forum. Hade löst det direkt på plats.

Det rimligaste är ändå att bakre filtret går att få bort även utan att demontera främre filterhållaren. Har du verkligen undersökt alla möjligheter?

Edit: För mig ser det ut som att det finns tillräckligt utrymme mellan bakre filtret och den främre lådan så man kan lossa bakre filtret, fälla ner det vid låset precis så det går fritt, dra det åt sidan så det släpper på andra sidan och sedan vinkla ner och ut det i bakkant.

Edit 2: Svaret verkar ju redan finnas i andra tråden: Man trycker på två låsningar och drar ut främre filterhållaren längre, eventuellt vinklar det samtidigt. Kan du inte hitta detta själv måste du nog ta hjälp av andra, på plats.
 
Redigerat:
Tack för dina utförliga svaroch ditt engagemang. Ska verkligen ge detta en chans ikväll, både kolla om det går att prångla ut ändå, eller om det nu finns några knappar för att lossa någon spärr.
 
Alltså... fläktfiltret skall åka med i diskmaskinen regelbundet. Jag kör nog mina 1ggr/v men det kanske är i överkant. Fast hellre det än att ha det som det ser ut på bilden.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Alltså... fläktfiltret skall åka med i diskmaskinen regelbundet. Jag kör nog mina 1ggr/v men det kanske är i överkant. Fast hellre det än att ha det som det ser ut på bilden.
Ja den behöver rengöras akut.
 
Jag har en sådan fläkt och det brukar gå fint att lossa det lite och sen skruva det bakåt. Knäpp loss fästena och för sedan filtret bakåt så bör det gå att få ut det! 👍
 
MultiMan
Vad menar du med "skruva det bakåt"? Vad ska skruvas bakåt?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vad menar du med "skruva det bakåt"? Vad ska skruvas bakåt?
H hablam skrev:
Jag har en sådan fläkt och det brukar gå fint att lossa det lite och sen skruva det bakåt. Knäpp loss fästena och för sedan filtret bakåt så bör det gå att få ut det! 👍
Tack bra att veta, har ännu inte hunnit testa dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.