Ska flytta en dörr med karm och håller på och försöker lossa den. Karmen har även tröskel och jag ser inga synliga spikar som jag skulle kunna bearbeta.

Karmen sitter mot betong och efter att ha skrapat på sidan bredvid karmen har jag hittat spikar med jämna mellanrum som jag sedan har lyckats såga av. Jag tror att den är loss överallt utom nere vid tröskeln där karmen inte går att rucka.

Någon som har något tips hur den kan vara fastsatt eller hur man kan göra får att få loss karmen utan att göra för mycket åverkan?
 
I
Om det är ett äldre hus finns det en blindtröskel under den synliga tröskeln. Den är troligen ingjuten i betongen och sitter fast med tappar i karmsidorna.

Du får försöka lyfta bort den synliga tröskeln med koben och stämjärn. Den är ditsatt rakt uppeifrån efter det att btg.-en är lagd på plats. Prova därför att lyfta underifrån vid ena karmposten. Då ska du få upp den.

Sen såga av karmposternas tappar från blindtröskel med fogsvans eller en Feinmaster. Blindbottentröskeln kan du sen vräka upp med koben och handslägga och gjuta igen rännan efter den. Blindbottentröskeln finns där för att hålla reda på karmbredden i botten. Sådana saknas på nya karmar.
_________________
Byggaren
 
Redigerat av moderator:
Tack för tipsen!

Dörrkarmen är loss nu utan att jag behövde göra åverkan på den.

Huset byggt -50. Det visade sig att karmen bara var förankrad längs sidorna med spikar. Tröskeln gick inte att ta loss då den verkar sitta halvt i halvt och inte gick att lyfta uppåt. Fick bila betonggolvet lite på insidan av dörren och sedan bända upp karmen.

Nu ska vi bara göra ett nytt hål där dörren ska sitta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.