Ny lagd parkett i olika nyanser där en pelletsbrännare tidigare stått, skillnad jämfört med befintligt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har haft en snickare hemma som lagt parkett där det tidigare stått en pelletsbrännare med kakelplattor som golvskydd. Vi ska dit med en vedkamin och glasskiva som golvskydd. Planen är att senare slipa hela golvet, men det är nog ett par år kvar tills dess.
Nån som sitter inne på en bra lösning så inte färgen skiljer alltför mycket. Är helt medveten att vi inte kan få exakt samma nyans. Men i alla fall en mindre iögonfallande vore trevligt. Kommer störa ihjäl mig på det annars.

Kan tillägga att det är samma parkett. Vi har haft bitar liggandes i förrådet från förra ägarna.
Tacksam för hjälp

Med vänlig hälsning,
Calle
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vet du hur det gamla golvet är behandlat, lackat, oljat, vaxat?
Det nya ser ju väldigt vitt ut.
Men trä gulnar på några år när det utsätts för ljus.
 
Tackar!

jag tror golvet är lackat. Har provat att slipa på en lös bit för att testa olika varianter på. Men efter en timme utan knappt synbart så sket jag i det.

det nylagda vi vill färga slipade snickaren jämt. Därav den ljusa färgen. Innan så dom mer eller mindre lika ut.
 
Det är nog bara till att acceptera. Att börja slipa eller lacka skulle bara göra mer "skada".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S Swecharlz skrev:
det nylagda vi vill färga slipade snickaren jämt. Därav den ljusa färgen. Innan så dom mer eller mindre lika ut.
Varför slipade hen?

Men det nya kommer att gulna med tiden.
Kanske det går att lacka med en lack som inte innehåller UV-skydd för något skydd behöver ju den nya delen också. Se om du kan hitta någon kunnig golvfirma.
 
E etompau skrev:
Det är nog bara till att acceptera. Att börja slipa eller lacka skulle bara göra mer "skada".
Men som det är nu är parketten som jag förstår det obehandlad på detta ställe, vilket också gör den känslig för påverkan. Borde man inte kunna lacka delen (om resten av golvet är lackat) för att få den i en närmare nyans och samtidigt skydda den? Ska golvet slipas sedan så kommer det slipas där ändå så det kommer ju inte vara någon nackdel om det blir lackat nu tänker jag.
 
  • Gilla
Swecharlz
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Men som det är nu är parketten som jag förstår det obehandlad på detta ställe, vilket också gör den känslig för påverkan. Borde man inte kunna lacka delen (om resten av golvet är lackat) för att få den i en närmare nyans och samtidigt skydda den? Ska golvet slipas sedan så kommer det slipas där ändå så det kommer ju inte vara någon nackdel om det blir lackat nu tänker jag.
Ja om det är fallet, dvs olackad parkett så bör man koncentrerar sig på att åtgärda det. Solblekningen kommer med tiden.
 
Du kan betsa.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Bäst blir det om ni slipar om hela golvet... Jag hade inte betsat då risker ni olika färg den dagen ni faktiskt slipar hela golvet..
 
E etompau skrev:
Ja om det är fallet, dvs olackad parkett så bör man koncentrerar sig på att åtgärda det. Solblekningen kommer med tiden.
ja det är obehandlat. Dom slipade för att få det i samma nivå som resten. Man har ju ”lappat” i golvet.
 
leby leby skrev:
Bäst blir det om ni slipar om hela golvet... Jag hade inte betsat då risker ni olika färg den dagen ni faktiskt slipar hela golvet..
tanken är ju som sagt att slipa hela golvet i framtiden. Men pengarna räcker inte till riktigt just nu.
 
Ni kan ju hyra en slipmaskin för golvet och göra det själva - även om resultatet inte blir lika professionell (vilket det blir om ni är noggranna) så kan ni anlita någon för att göra om det om några år om ni inte tar för mycket.
Enda sättet är att slippa andra golvet - det är solljuset som har ändrat färgen på den. Annars - betsa, men då kommer ni ha olika färg på golv när ni väl slipar - för bets går in på djupet. Tror det kan finnas färgad lack också - så kolla upp det.

S Swecharlz skrev:
tanken är ju som sagt att slipa hela golvet i framtiden. Men pengarna räcker inte till riktigt just nu.
 
L Lexii skrev:
Ni kan ju hyra en slipmaskin för golvet och göra det själva - även om resultatet inte blir lika professionell (vilket det blir om ni är noggranna) så kan ni anlita någon för att göra om det om några år om ni inte tar för mycket.
Enda sättet är att slippa andra golvet - det är solljuset som har ändrat färgen på den. Annars - betsa, men då kommer ni ha olika färg på golv när ni väl slipar - för bets går in på djupet. Tror det kan finnas färgad lack också - så kolla upp det.
inte helt taggad på att ställa mig och slipa hela golvet. Kaminen kommer dessutom nästa vecka. Va mer inne på en tillfällig quick fix.
Tror vi får kolla om det finns en lack i någorlunda liknande nyans som föreslogs tidigare.
 
Hur stor blir glasskivan som skall vara under den nya kaminen? En variant skulle ju kunna vara att göra den så stor att den täcker den "nya" parketten och gör att skillnaden inte blir så påtaglig. Kanske kan glasskyddet vara färgat för att ännu mer minska differensen.
 
R roli skrev:
Hur stor blir glasskivan som skall vara under den nya kaminen? En variant skulle ju kunna vara att göra den så stor att den täcker den "nya" parketten och gör att skillnaden inte blir så påtaglig. Kanske kan glasskyddet vara färgat för att ännu mer minska differensen.
glasskivan kommer nog täcka större delen av den nya. Men tyvärr inte i framkant. Tror vi får hitta en snarlik lack och testa med. Så kanske det iaf inte är nåt man tänker på efter ett tag. Eller jag kommer tänka på det jämt
Har funderat på det med färga glaset. Men då måste vi ta bort det sen när golvet är slipat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.