Vad är knepet för att få övergången mellan pemkopplingen och metallbussningen tät? Jag har använt gängtejp men det blir inte 100% tätt. Funkar lin eller något annat bättre på plast till metall?
 
  • PEM-koppling monterad på metallbussning med synlig gängtejp, läckage indikerat med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Angrboda
  • Laddar…
Pröva locktite + aktivator..
Eller motor silikon
 
B
Billiga pem kopplingar i plast brukar vara mer eller mindre omöjliga att få täta.

Prk kopplingar i mässing för att hantera övergången mellan pem och metallrör brukar vara mycket bättre.
 
Där jag handlade fanns tyvärr ingen prk vinkelkoppling så det fick bli en i plast. Tätar lin bättre än gänngtejp? finns väl även nån pasta man kan kleta på?
Funkar det inte får jag väl försöka hitta en ny koppling i mässing....
 
EddieHansson
Det där ser inte rätt ut. Ser ut som muttern är dragen i botten.

Tror inte att gängtejp funkar. Lin är nog inte heller rätt. Pem behöver klämmas, som med prk koppling. Kan du inte sätta en rak koppling efter vinkeln?
 
Jag föredrar lin och locherpasta före gängtejp men i vissa applikationer är det mer lämpligt med gängtejp.

Du ska ta MYCKET gängtejp på gängorna och spänna den lite när du drar åt den så att tejpen sitter kvar och inte snurrar med när du sedan monterar kopplingen. Den stora fördelen med lin är att det i efterhand går att justera kopplingen, med gängtejp är risken stor att det börja läcka. Med lin brukar det vara lagom mycket när gängorna dalar är helt täckta med lin, ungefär lika mycket gängtejp behövs. Finns säkert någon dra video på Youtube annars...
 
GÄNGTÄTNING FÖR PLASTGÄNGOR LOCTITE 5331
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Det där ser inte rätt ut. Ser ut som muttern är dragen i botten.

Tror inte att gängtejp funkar. Lin är nog inte heller rätt. Pem behöver klämmas, som med prk koppling. Kan du inte sätta en rak koppling efter vinkeln?
Tyvärr skulle en koppling till bygga för långt åt sidan det ska sitta en flotörvattenkopp och sen kommer en vägg.
 
Inget lin på en plastkoppling med invändig gänga, linet sväller och spräcker plasten, möjligtvis med gängtejp som lindas utifrån och in så det blir som en kona utåt, det behövs många varv för att det ska täta.
 
Ricksson Ricksson skrev:
GÄNGTÄTNING FÖR PLASTGÄNGOR LOCTITE 5331
Tack!
 
Eftersom du ändå måste ta isär det för att eventuellt få det tätt med gängtejp hade jag rekommenderat att du köpte en bättre koppling, helst en prk men även en i plast men med ingjuten metallgänga fungerar bra.
Finns på Rinkaby rör eller i andra webbshoppar.
Du har inte nån bekant med rörfirma som jag hämta ut en på Ahlsell/Dahl?

Sen kan du sova gott igen!
 
Johhhan
Ja, mycket tejp blir det. En tumregel som ofta nämns för gängtejp är att linda lika många varv som gängans diameter i millimeter, dvs en R15-gänga lindas 21 varv och R20 lindas 26 varv.
 
Jag använder gängtejp på mina 6 övergångar på vattenkopparna och det funkar hur bra som helst med de billigaste plastkopplingarna. Linda tillräckligt mycket bara.
 
Finns en silikon gängtejp på tex biltema som är gjord för både plast och metallkopplingar. Funkar mycket bra! Den är lite tjockare och det står på paketet hur många varv den ska lindas beroende på gänga!
Men egentligen är det enda rätta att köpa prk!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.