Hej,

Jag ska dra in jordvärme i huset och behöver få in fyra slangar. Vill inte ha dem på fasaden utan vill gå under murgrunden. Huset har en låg krypgrund (ca 5 dm), men den går inte att komma in i, så jag antar att jag behöver ta upp ett stort hål i golvet så jag kan komma ner för att få undan material? Sätter ev. in en golvbrunn när det ändå måste läggas igen.

Det är makadam och troligtvis stenar/jord/lera som jag behöver ta mig igenom. Stenmuren har ett gjutet lager ovanpå och på insidan (där bjälklaget vilar), men består av flera stenar på varandra. På utsidan är det cement inpetat mellan stenarna. Men stenarna längst ned är inte så stora, så jag är rädd för att den lilla cement de har runt sig inte kommer orka hålla upp dem om jag tar bort allt material under dem. Så jag vill hålla hålet så smalt som möjligt för att undvika att underminera muren. Jag vet inte hur tjockt lager makadam det är på både ut- och insidan, men om det nu är tjockt så kommer ju allt rasa ned till ett brett släntat hål. Har ni tips på hur man kan undvika detta? Hade det varit storskalig så hade man väl pålat ned plåtar för att förhindra rasmassor, men detta är ju i miniatyr...

Hur hade ni gjort med denna slangdragning/grävning/golvhåltagning?
 
  • Upprivet golv med synliga rör och kablar i förberedelse för slangdragning under murgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre foto av en krypgrund med makadam, synliga stenmurar och rör, potentiell grävningsplats för jordvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenmur med synlig cement och ovanpåliggande träfasad, intill en stenlagd markyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.