Hej, håller på att ansluta nytt 110 rör till befintlig stam också 110.
Kommer kapa befitligt rör och sätta grenrör 45 med skjutmuffar på bägge sidor.
För att slippa glipa mellan rören behöver jag skjuta på de två skjutmuffarna hela vägen på det gamla röret s.a.s. så att nya röret går kant i kant med gamla röret. Problemet är att det inte går att skjuta på muffarna hela vägen, den stannar och kommer liksom inte förbi den sista gummipackningen. Någon som har tips?
Är det våld som gäller? :)

/Tjimpe
 
Det brukar ju behövas rörelsefogar på någon cm här och där, så det borde inte vara någon nackdel att rören inte hamnar helt kant i kant.
 
Om du kapat rören måste du se till att de är ordentligt fasade, använd sedan glidex eller motsvarande så ska det inte vara några problem.
 
useless useless skrev:
Det brukar ju behövas rörelsefogar på någon cm här och där, så det borde inte vara någon nackdel att rören inte hamnar helt kant i kant.
Ok, men pratade med en mokare som sa att man ska försöka undvika "springor". Men det kanske inte är någon större risk?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om du kapat rören måste du se till att de är ordentligt fasade, använd sedan glidex eller motsvarande så ska det inte vara några problem.
Använder massor av Glidex och fasat kapade delen till nästa spetsig men gummibussningen ställer sig ändå på högkant.
 
Vad är det för märke på muffen?
 
Gummipackningen är väl inte gjord för att röret ska passera från fel håll så att säga. Skjut på muffen en bit. Tryck sedan in en liten bit rör från andra hållet. Fortsätt sen att trycka på muffen så att det större röret trycker ut den lilla rörstumpen och samtidigt kan passera packningen.

jag har inte testat detta själv på just den här applikationen, men principen är densamma som andra liknande jag gjort.
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
T Tjimpe skrev:
Ok, men pratade med en mokare som sa att man ska försöka undvika "springor". Men det kanske inte är någon större risk?
Jag har lärt mig precis tvärtom - Man ska skjuta röret i botten på muffen och dra ut det en cm så det finns expansionsmån.

Läser man t ex Uponors monteringsanvisningar så står det:

Text om rörelsemån, avlopp, värmeutvidgning, expansionsrör, fixpunkter och rörklammer. Instruktioner eller teknisk beskrivning.


Svensk text om expansion av rör, tabell med dimensioner för expansionsutvidgning, teknisk handledning, Uponor VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjimpe
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Gummipackningen är väl inte gjord för att röret ska passera från fel håll så att säga. Skjut på muffen en bit. Tryck sedan in en liten bit rör från andra hållet. Fortsätt sen att trycka på muffen så att det större röret trycker ut den lilla rörstumpen och samtidigt kan passera packningen.

jag har inte testat detta själv på just den här applikationen, men principen är densamma som andra liknande jag gjort.
Ok tack för tipset, ska prova.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det för märke på muffen?
Bauhaus lågprismärke, Marley.
 
Ok, de är inte roliga att jobba med tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.