Jag har köpt klinkers till vårt badrum, riktigt fint 60*30 cm stora. men hur gör jag med fallet i duschhörnan? någon sa att jag skulle dela plattorna på mitten, men det blir ju inte snyggt. jag kan egentligen inget om det här, så jag vore riktigt tacksam om någon kunde räta ut mitt frågetäcken. tack på förhand.
 
Såg i en annan tråd att man kan få det lite bättre om man bygger fallet efter plattorna. Troligen måste du ändå skära i plattorna.

Ett annat bra (bättre?) alternativ är att gå över till andra små plattor där du skall ha stort fall.
 
Jag köpte mosaik ifrån samma serie som övriga klinker golvet. Då slipper man skära men om det är snyggt är ju en smaksak :)
 
  • bilder 061.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dela dem INTE på mitten. Dra linje från respektive hörnen till brunnen (vid behov någon extra linje) och dela plattorna där linjen hamnar på plattan. Då blir golvet typ en fyrväggig kona mot brunnen.
 
Håller med. Och tänk på att om du bara knäcker plattorna så får du ingen fog där de delas, så det bästa är att såga dem och såga av några millimeter extra.

Men jag skulle avråda från att som nybörjare kuvertskära stora plattor om inte fallet är spacklat med detta i åtanke. Det är stor risk att det blir fult. Eller egentligen, jag tycker alltid att det ser bedrövligt ut om man har valt för stora plattor för fallet. Fundera på om du inte ska köra med en mindra platta i duschen ändå
 
Mikael_L
Var flytthjälp till min kompis nya och nyrenoverade lgh i sthlm. Tittade mig givetvis nyfiket omkring, 'överallt' :) )
I badrummet var det en käck golvbrunn, eller golvränna skulle det kanske heta, 6-8 cm djup och ca 50-70 cm bred. (Uppskattar måtten från minnesbilden i huvet). Rännan satt längst in mot väggen, och att lägga stora klinker borde väl vara lättare i det här fallet !?

edit:
shit, nu blev jag forumgud...
Tänk va mycket skit jag måste ha skrivit för att komma hit... :D :rolleyes:
 
Hehe, grattis. :)

Och ja, om man har en ränna så kan man ju spackla att plant fall och då kan man lägga hur stora plattor som helst. Fast det gäller ju just att åstadkomma det plana fallet, och inte ha ett fall som svänger ner mot rännan så att säga.
 
Du har nog inget val, skära eller såga. Du kan lägga ganska fina mönster när du sågat, kuvertläggning o liknande
 
tack för alla svar. jag har nog löst det hela nu, det blir så antagligen så här: vi skall ha själva dushdelen c:a 2cm nedsänkt med en sån avlång golvbrunn utmed ena väggen, alltså bara fall åt ett håll. det borde väl fungera med mina stora plattor...? hur mycket fall behövs? jag skall inte göra detta själv, skall ta hjälp från något håll... men det är ju kul att veta... tack så länge...
 
Kolla det där med den avlånga brunnen. vet att det varit lite si och så med godkänannde av den. Möjligt att den nu är godkänd, men den har som sagt sålts långt innan den var godkänd att använda.
 
Den är godkänd som golvbrunn betraktat, men vad det gäller anslutningen till tätskiktet har inte tätskiktsleverantörerna godkänt Unidrainen annat än om den är ingjuten i betongbjälklag. De tänker tydligen avvakta lite innan de godkänner den även när den är monterad i träbjälklag. Alltså är man själv ansvarig för själva anslutningen, och om den fallerar får man sannolikt själv stå för konsekvenserna.

Nu var det i och för sig ett par månader sedan jag kollade upp detta senast, de kanske har godkänt den även för träbjälklag nu. Ring och kolla med någon tätskiktsleverantör. Thomas på Schönox eller Jörgen på Maxit (för Deitermanns och Serpos tätskikt) är några av alla de som har stenkoll på ämnet.
 
Vi hade 60x30 cm plattor och försökte få till fall till två olika golvbrunnar med en mycket rutinerad kakelkille som gjorde det. Till slut fick vi ge upp. Lyfta lös ca 3 kvm golvplattor och ställa oss och klyva ner dom till 15x15cm. Slipa av alla kanter med en bandslip och sen lägga plattorna med förskjutna rader så blev resultatet helt suveränt! Tog en extra kväll men det var det värt. Så nu brukar vi skryta med att vi har "handslipat" kakel i tvättstugan. He He. 400 plattor och 4 sidor blir 1600 sidor som jag stod och slipade av. Det gick ett antal band till maskinen och det var tre dagar innan inflyttning så just då kändes det mindre kul...
 
  • Gilla
Generalbananen
  • Laddar…
Jag tog de dyra plattorna som kostade 700 kr/kvm, 40*40 cm och slog sönder dem med hammare. Några rejäla smällar sen var det bara småbitar kvar.
Sen ett jäkla pusslande men gjorde det som mosaik ungefär 1,5*1,5 meter kring golvbrunnen.
Annars är det svårt med stora plattor och köpemosaik är nog en bra lösning då.
 
Jag har UNI-drain i mitt ena badrum med 30x60 plattor. 2st 80cm ingjutna i samma lager som golvvärmen.

Rummet är 165x230ca

Har 2cm fall på ca120 cm. Dvs fallet börjar efter 110cm, mitt i en skarv i plattläggningen.

Grymt smidigt med UNI-drain, eller avloppsrännor.
 
Lånar tråden lite.
Funkar det att lägga golvet med enbart 20x20 plattor? Fallet är som det ska vara enligt branschreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.