Fulkemisten
Har ett system med vattenburen golvvärme i den renoverade källaren och gjutjärnsradiatorer på övre bostadsplan. Jag får inte till det med att få varmt uppe och samtidigt rimligt svalt nere. Det här är första eldningssäsongen som vi börjat vara mer i källardelen efter renoveringen och det har börjat bli irriterande att det blir antingen för kallt uppe och för varmt nere. Typ 18 uppe och 21 nere vid 5 plusgrader ute. Någon som vet några tips för att ställa in ett dylikt system?

Tyvärr är shunten till GV redan strypt nästan helt annars tror jag det hade varit en lösning. Hur ska man tänka? Som jag ser det kan jag pilla på framledningstempen till hela systemet, shunten till GV samt cirkpump till GV? Särskilt flödeshastigheten i GV förbryllar mig, på vilket sätt påverkar denna (den står ställd på maxhastighet)?

Nibe Figheter 1215, över 10 år gammal, 145 meter borrhål.
Golvvärme i betongplatta med klinker i hela källaren. 20 cm cellplast under.
Hus med plankväggar och gråsuggor, 65 + 65 kvm.
5 större och 2 mindre lamellradiatorer i gjutjärn under fönster på övervåningen samt bredvid ytterdörr, nya termostater (2015).

Ja, jag vet att "värmepumpsforum" finns men jag känner inte att jag orkar gotta ned mig i "DeltaT" och i att fullständigt finjustera systemet.
Ja, jag har luftat systemet.
Ja, alla termostater står fullt eller nästan fullt öppna.
Ja, jag kanske borde ta hit en servicetekniker (eventuellt känns växelventilen skum, nån gång i somras gick systemet igång och värmde).
Nej, jag har ingen kamin och vill inte sätta in en, ej heller extra elradiatorer eller fläktar.
Nej, jag vill inte tilläggsisolera, jag har en rätt billig uppvärmningskostnad som det är.

Hemskt tacksam för input i detta för mig mystiska och lite jobbiga ämne.
 
Sänk hastigheten på pumpen till golvvärmen så sjunker temperaturen (tänk på att golvvärme är ett trögt system så kommer ta lite tid)
 
Fulkemisten
sir_daniel sir_daniel skrev:
Sänk hastigheten på pumpen till golvvärmen så sjunker temperaturen (tänk på att golvvärme är ett trögt system så kommer ta lite tid)
Ok! Jo, jag vill ogärna göra flera förändringar med mer än att det gått ett par dagar. Tålamod är en dygd med tröga system... Det jag inte fattar är hur temperaturen på golvvärmen kan gå ned när jag sänker flödet? Shunten pytsar väl in en viss mängd värme i golvvärmen per tidsenhet? Om den värmen snurrar snabbare eller långsammare kan inte spela någon roll tycker jag. Var har jag fel i mina tankebanor?
 

Bästa svaret

Mängden vatten som cirkulerar eller energin ändras med hastigheten mer/minde energi dvs högre eller lägre temperatur. Som en bil högre förbrukning av bränsle (energi) vid högre hastighet (temperatur)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Det funkar i alla fall. Nu har vi 20 grader både uppe och nere. Återstår att se om det påverkade att det blev varmare utomhus också.
 
Skönt, jobbigt att behöva gå i short inne när det är snö ute :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.