Jag har en integrerad Ikea kyl/frys, alltså träluckor utanför kyl/frys-luckorna. Ofta hamnar kylskåpets dörr någon cm öppen, kan jag skruva till gångjärnen för att få dörrarna att bli mer självstängande?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om jag lossar kylskåpets dörr från träluckan utanför så stänger sig inte dörren, så det är kanske den som måste justeras?
 
Redigerat:
Om inte kyl-/frysskåpsdörrarna stänger ordentligt när träluckorna är bortkopplade så tyder det på att kylen/frysen lutar lite framåt.

Det du behöver göra är att justera fötterna som sitter i framkanten, i bakkanten brukar det vara fasta hjul. Använd gärna vattenpass till att få kyl/frys i lod, kanske till och med lite bakåtlut.
 
Testa att koppla bort kylskåpsdörren och justera in luckan så att den stängs. Antagligen genom att justera luckan utåt.
 
jonmo skrev:
Testa att koppla bort kylskåpsdörren och justera in luckan så att den stängs. Antagligen genom att justera luckan utåt.
Dvs att den nedre delen av luckan lutar utåt (från kylen)?

Om jag både lutar kylskåpet bakåt och luckan utåt borde det bli bra!
 
Jag menade att du skulle skruva gångjärnen i djupled, längre från stommen. Men hur du justerar beror ju helt på hur luckan ligger i viloläge. Det måste ju se bra ut med omgivande skåp också...
 
Vi har nyss installerat vårt kylskåp, det stannar uppe precis där man lämnar dörren.. puttar man till den gör man säkrast i att kolla om den faktiskt blev stängd.. (nya stommarna/metod och dörr). Vi är lite fundersamma över hur mycket motstånd och så det ska vara på dörren.. (om vi är för nära gångjärnen och de gör den/dörren lite trög)

Vårt kylskåp står spikrakt åt att alla håll.. :)
 
jonmo skrev:
Jag menade att du skulle skruva gångjärnen i djupled, längre från stommen. Men hur du justerar beror ju helt på hur luckan ligger i viloläge. Det måste ju se bra ut med omgivande skåp också...
Men menar du att nedre delen av luckan ska vara längre ut från stommen (närmare den som öppnar kylen) än den övre delen av luckan? Det är det enda sättet som jag kan tänka mig att en lucka blir självstängande.
 
hakaninorr skrev:
Men menar du att nedre delen av luckan ska vara längre ut från stommen (närmare den som öppnar kylen) än den övre delen av luckan? Det är det enda sättet som jag kan tänka mig att en lucka blir självstängande.
Förlåt, jag tror jag läste lite slarvigt tidigare och svarade på något annat än du frågade. Jag är inte säker på att det går att få den där typen av lucka självstängande, åtminstone inte med tillräcklig kraft för att stänga ett kylskåp.

Det enda jag kan tänka mig är att justera in kylskåpet så att det lutar bakåt.

Sorry för missförståndet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.