Eftersom jag inte hittade nya fönsterklinkor, typ handvarpa, har jag inskaffat en bunke med gamla rostiga dito !
Hur skall jag få dem fina ? Hur få bort färg och rost ?
 
Ett mindre miljövänligt, men dock effektivt sätt är att lägga dem i ett lutbad.
 
Vi besökte byggnadsvårdslägret på Rosfors bruk häromveckan, och där tog de bort färg och rost från fönsterbeslagen med hjälp av ett bilbatteri. Jag har läst hur det går till någonstans, men kommer inte ihåg riktigt var är jag rädd...
 
Jag lade gamla fönsterbeslag i kaukstiksoda. Därefter borstade jag dem med en stålborste så att färg och annat försvann och strök linolja på dem...blev som nya. Nu sitter de på mina renoverade fönster och är övermålade.
 
Tack för det ! Var får man tag på lut eller kaustiksoda ?
 
Färgaffären.

Här är en beskrivning på elektrolytisk rostborttagning.
 
Lut och kastiksoda är så vitt jag begripit samma sak ;-)

Ska du måla dem tror jag inte du behöver stryka dem med linolja. Målar du med linoljefärg räcker det. Vill man ha extra rostskydd kan man ju använda järnmönja först, men jag tror faktiskt det kan vara lite overkill ibland.
 
Jepp, det är samma sak.
 
Annars är sk rostlösare som säljs för bilar mycket effektiva - pensla på några gånger, vänta - spola av. Vissa av dem ger också ett rostskydd.


Jag har annars använt Biltemas zinkspray som rostskydd, en kallgalvanisering på sprayburk (50-lapp per burk tror jag). Den håller rosten borta mycket effektivt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.