Hej

Håller på och gör om vår klädkammare belägen under trappan i nedreplanet. Det främsta skälet till omgörningen är att det någon gång på 70- eller möjligen 80-talet lades in en plastmatta som limmades direkt på betongen. Vi har under en tid känt en frän, svagt sötaktig doft i klädkammaren vilket antogs komma från mattan.

Detta bekräftades vid rivningen nu ikväll, när jag rev bort mattan blev lukten betydligt starkare. Fick kämpa hårt för att få bort alla delar av mattan där pappen på mattans undersida gärna ville stanna kvar.

Nu står avfuktaren och brummar i utrymmet och lär få fortsätta under natten. Imorgon tänkte jag gå på återstoden av lim och annat med betongslip, för att därefter köra boracol, primer, (ev. flytspackling) och därefter klinkerläggning. Tror ni detta räcker för att bli av med lukten eller bör man göra något ytterligare? Har läst om olika typer av fukt/emissionsspärrar (Silanex, Condry etc.). Dessa gör ju dock att golvet är fortsatt tätt, samtidigt som hela syftet med att riva den gamla mattan ju att få ett sundare hus genom att eventuell markfukt kan vandra upp genom klinkerfogarna och inte stängas in under ett tätt skikt...

Tacksam för era synpunkter.
 
  • Gilla
The85
  • Laddar…
möjligen att du skulle behöva fräsa golvet istället för betongslipen
primer ska du undvika, fixet behöver oftast ingen primer, ska du flytspackla så se till att använda ett flyt för utomhusbruk (tål fukten)

jag tror, obs tror, att det kommer att räcka
 
Den här tråden måste jag följa då jag går i exakt samma tankar. Har en tvättstuga där det råder en sötaktig doft som vi tror kommer ifrån plastmattan på golvet. Har du kommit något längre i projektet?
 
Vi hade samma i vår kåk från -77. Plastmattan (eller snarare det gamla limmet) luktade så jag fick fara och köpa gasfilter till min andningsmask. Efter att jag rev ut mattan minskade lukten efter ett par dagar men försvann inte eftersom mycket limrester och lite matta satt kvar...

Jag skrapade bort de tjockare delarna med stämjärn och sen körde jag ett skrapblad på min Fein för att få bort övrigt. På de mest envisa fläckarna körde jag till slut med stålborste och grovt sandpapper och dammsög samtidigt för att inte få så mycket som fastnade i pappret.

Efter mycket gnuggande fick jag fram ett rent och luktfritt betonggolv. :)

//Anders
 
  • Gilla
The85 och 2 till
  • Laddar…
EndZone skrev:
Den här tråden måste jag följa då jag går i exakt samma tankar. Har en tvättstuga där det råder en sötaktig doft som vi tror kommer ifrån plastmattan på golvet. Har du kommit något längre i projektet?
Jag har gått i mål med projektet sedan ett par veckor. Köpte en betongtrissa till vinkelslipen och låg på alla fyra och slipade betongen helt ren från lim och mattrester, ett överj*vla dammigt jobb (glöm inte mask med P2-filter och att plasta in eventuella brandvarnare och ringa larmbolaget om de är kopplade till ett sådant - jag höll på att åka på att betala en utryckning :)). Körde därefter två vändor Boracol, följt av primer och slutligen klinker.

Nu har det stått i 2 veckor och vi har åtminstone inte än så länge känt något av den gamla lukten.
 
  • Gilla
The85 och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Ett stort tack för att du tar dig tid att uppdatera tråden. Finns massor av trådar där man inte vet hur det slutligen gick. Tack även till anders07. Ska bli intressant att se mitt eget resultat efter att jag tagit mod till mig... :)
 
Boracol skall användas med försiktighet och då endast till trä. Det finns bättre luktsaneringsvätskor om det luktar illa. Jape har en bra produkt kommer dock inte på namnet.

Skulle det finnas mögel så skulle jag göra följande: jag skulle använda mögel-fri, sen tvätta med underhållstvätt och eventuellt köra med någon luktsaneringsvätska.

Oftast är det som sagt limmet som luktar.
 
Då jag fått mycket bidrag från denna tråd ville jag spendera lite tid på att bli medlem och bidra jag också.

Jag köpte en lägenhet i en fastighet från 1950. Kvinnan innan mig var rökare och jag förstod att jag skulle få lite pyssel med att ta bort röklukten. Jag och en släkting tog ner tapeterna till betongväggen. Vi fick bort i stort ca 97 procent av allt på väggarna. Golven lät vi vara kvar då de var inlagda för ca 3 år sedan. Jag anlitade en firma med stor erfarenhet av rökskadade lägenheter och det spacklades två gånger, målades två gånger och det målades även på 2 lager med "plastfärg/nikotinfärg" för att säkerställa att röklukten kan återvända.

Inflyttning: Allt gick bra. Kände inget speciellt men något fräschare doft fanns tyvärr inte. Påföljande dag började jag känna en unken doft. Jag tänkte inte mer på det (var så mentalt inne på att det skulle vara fräscht) men den unkna doften började utveckla sig till en fränare doft. Ni som varit i samma situation förstår mig - jag blev nästan deprimerad. Hur ska jag förklara lukten? Frän/söt/unken/stickig... Det var inte kul helt enkelt. Jag började googla och insåg att laminatgolvet kunde ge ifrån sig en lukt och nästföljande dag åkte laminatgolvet ut och jag vädrade. Lukten blev något svagare och jag trodde att jag lyckats med att isolera lukten till dessa skivor men lukten återkom på kvällen. Nästan starkare!. Jag googlade och googlade. Bl a kom jag till denna tråd. Jag började känna en viss lättnad av att inse att jag inte var ensam om detta problem. Givetvis förstod jag inte att det var exakt samma problem men något som blev väldigt klart om ett par dagar. Jag bestämde mig dagen efteråt för att även bryta upp underliggande linomliummatta. Jag stog på alla fyra och skrapade golvet med spackelspade. Doften var kvar. Jag höll f*n på att bli helt galen. Om inte galen så hamna jag i någon sorts deprimerat tillstånd. Vad mer kunde jag göra??? Jag hade alltså nu tagit ut laminatbrädorna, tagit ut plastmattan och tagit ut så mycket som 95 procent av alla limrester på golvet och ändå luktade det starkt. Jag blev orolig och rädd p g a lukten så jag beslöt mig för att ta hit en firma vid namn OCAB som skickade två "luktkillar". De konstaterade direkt att det var doft av gammalt klister som fortfarande låg kvar på betongen. Då det var så lite klister kvar förstod jag att klistret hade jagat sig ner kraftigt på betongytan. Nästa dag gick jag och hyrde en slipmaskin (en sådan du kan ståendes dra på golvet) och lärde mig slipa. Det var alltså ingen direkt betonglip utan en vanlig slip med något speciellt sandpapper som klarar betong och sten. Jag slipade 3 gånger och vädrade. Först nu började jag känna att det gav resultat. Jag var ändå inte nöjd. Jag vill aldrig mer uppleva den doften och vill alltså helt radera den från mitt liv. Jag slipade två gånger till och har låtit golvet andas nu i ca 1 vecka. Först idag kan jag väl säga att mitt vardagsrum luktar betong och inte frän gammal unken doft.

Mitt tips till er som har en liknande situation: Ta ut mattj****ln på direkten och hyr en slip och slipa golvet. Tro inte att doften inte kan försvinna för det gör den. Känn hoppet och tro på dig själv. Det kräver viss teknik med slipen men inte mer än så. Se bara först till att slipa bort allt lim för hand först så att du inte slipar ner doften i golvet. Du kan. Just do it! Stort lycka till till dig som läser detta och stort tack till er andra som gav mig hopp när allt var som mörkast.
Hälsningar,
Reza
 
  • Gilla
eriksthlm och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.