Fåglarna kalasar för fullt av grannens körsbär och nu har de lyckats mosa till dem och skapa flera stora fläckar på vårt nya trädäck av tryckimpregnerat trä. Jag har testat med såpa och med bikarbonatpasta utan resultat. Har ni några bra tips hur jag ska få bort fläckarna?
 
Det kommer vara mycket svårt. Färgen tränger ned i träet så det ligger inte bara "på ytan". Jag tror inte du kan få bort fläcken utan blekmedel. Du kan prova att luta. Det hade förvånat mig mycket om du kunde få bort fläcken utan jag tror du behöver byta en röd fläck mot en blek fläck. Alternativt bleka hela trädäcket.

Alternativt om du slipar bort det, jag vet inte hur djupet det gått. Då får du en grop istället som du ju i och för sig möjligen kan laga på olika sätt.
 
Såptvätta trädäcket och lev med fläckarna. Förstör inte däcket med hårda medel. Onödigt att bry sig om fläckarna då nästa körsbärssäsong infaller nästa sommar.

Eller förmå grannen att ta bort trädet - vilket i mina ögon verkar alltför drastiskt och förstör grannsämjan.

Ett tredje alternativ är att lägga ut en pressenning över däcket nästa körsbärssäsong ...😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.