Hej!

Bor i en villa med putsad fasad målad med kalkfärg. Ska nu måla om med en silikatfärg enligt de råd vi fått. Då även fått rådet att skrubba med borste och ljummet vatten för att få bort den gamla kalkfärgen. Inser att denna metod kommer ta mig 7 år för att få bort det vita av kalken som släpper. Det måste finnas ett smartare sätt att göra detta på. Kanske finns det någon med bra tips här inne? Stort tack för hjälp!
 
Kalkfärg i sig borde vara ett utmärkt underlag för silikatfärg. Vad säger tillverkarens arbetsanvisning? Det borde ju räcka med att duscha på silikatprimer eller vattenglas?
 
Varför inte fortsätta med kalkfärg?
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kalkfärg i sig borde vara ett utmärkt underlag för silikatfärg. Vad säger tillverkarens arbetsanvisning? Det borde ju räcka med att duscha på silikatprimer eller vattenglas?
Jag erkänner min okunskap helt - det är mycket möjligt att det är perfekt för det. En man som jobbade på Colorama som gav rådet ovan och förutsatt att det är såhär vi ska göra. Kände däremot ikväll när jag skrubbade att det måste finnas fler än mig som målat ett hus som tidigare målats med kalkfärg och få skulle nog lägga ner den tid jag bedömer det krävs att skrubba bort såhär. Vi ska kolla upp det du skriver - tack för tips!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför inte fortsätta med kalkfärg?
Ja.. varför inte. Bra fråga😅 En man på Colorama som rådde oss att måla med silikatfärg istället. Kanske är kalkfärg lika bra? Inget inköpt ännu så tar gärna alla råd jag kan få då det kanske märks lite okunskap och första gången vi målar om putsad fasad.
 
Han rekommenderade silikatfärg från sin butik eftersom han säljer och tjänar pengar på det. 😉
Inget fel med det, men är man sparsam så är kalkfärg ett alternativ. Inte lika stryktåligt som silikat, men lika vackert. Sidan 15 i den länkade PDF:n
https://www.raa.se/publicerat/9789172095830.pdf

Kort och gott: ta bort det lösa och smuts, blanda kalk och vatten, måla flera gånger.
Det finns ett avsnitt av ”Bonderøven” där han kalkfärgar sin putsade fasad
 
  • Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
C
E Emelie.a. skrev:
Vi ska kolla upp det du skriver - tack för tips!
Tänk noga efter både en och tio gånger innan du bestämmer dig för att byta färgtyp på en putsfasad.
Det kan lätt bli en miljonmiss.
 
E Emelie.a. skrev:
Ja.. varför inte. Bra fråga😅 En man på Colorama som rådde oss att måla med silikatfärg istället. Kanske är kalkfärg lika bra? Inget inköpt ännu så tar gärna alla råd jag kan få då det kanske märks lite okunskap och första gången vi målar om putsad
C cpalm skrev:
Tänk noga efter både en och tio gånger innan du bestämmer dig för att byta färgtyp på en putsfasad.
Det kan lätt bli en miljonmiss.
Hej! Vi kontaktade tillverkaren av den färg vi blivit rådda att köpa och de sa precis samma sak som dig. Tydligt att man inte ska lita på första bästa råd trots att jag upplevde han på Colorama som någon med koll. Tur jag blev frustrerad på att rengöra så jag skrev här. Nu gäller det att fatta hur man måla med kalkfärg bara😅
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Det beror naturligtvis på var huset är beläget. Här får man slabba på kalk i princip årligen. Visserligen gammal, hederlig, billig fasadfärg, men ack så arbetssamt i jämförelse med silikatfärg. I den gamla fiskebyn blåser det rejält och vintrarna bidrar med algnedsmutsning - men som lätt duschas bort på de hus som har silikatfärg.

En bybo samlar hela tjocka släkten en vacker försommardag och då kalkas hela huset med efterföljande måltidsfest. Mycket trevligt.

Vi andra med silikat klarar oss åtminstone 10-15 år. Mitt eget är ok efter 18 år men det är inte vitt.

Men personligen tycker jag att man ska behålla kalkfärgningen när det gäller gamla hus. Nybyggda hus får silikatfärg.

Tyvärr inte svar på TS fråga utan svar på färgtyp.
 
E Emelie.a. skrev:
… Nu gäller det att fatta hur man måla med kalkfärg bara😅
Det finns många bra danska instruktionsvideor på Youtube.
 
  • Gilla
Shuttran och 1 till
  • Laddar…
N
Man högtryckstvättar ju alltid fasaden innan med förslagsvis 50 grader varmvatten.
Går ju med kallvatten också, men blir inte lika rent.
Fönstren ska ju först täckas, så det inte läcker in så mycket.
Lagar upp fasaden där putsen är dålig.
Färgar med weber 246 kalkfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.