Jag har en kakelugn där jag behöver få bort två kakelplattor för att komma åt spjället (som behöver rensas). Vet dock inte hur jag ska få bort kakelplattorna i helt skick. När arbetet är klart hade jag tänkt att sätta dit kakelplattorna igen. Någon som har något tips?
 
??? En kakelugn har ju inte plattor utan mer som tårtbitar som är murade underifrån och upp. Blir nog att försöka rensa på annat vis eller montera ner hela ugnen (vilket är ett stort jobb) och sedan mura upp den igen (lika stort jobb igen) för att komma åt grejerna.
 
Jag tror att själva kakelplattorna är vanliga kakelplattor. Innanmätet är ju dock någon form av block som är staplade på varandra. Jag tror att det går att borra sig in till spjällskenan utan att riva hela ugnen, men först måste jag då få bort två kakelplattor.
 
Den typen av kakelugn har jag aldrig hört talas om. Men ta gärna några bilder så jag får se. Alltid kul med nya saker att lära sig.
 
Om det är en vanlig, gammaldags, kakelugn så är det nog svårt (eller omöjligt att ta bort och sätta tillbaka två kakel mitt i.

Hur sitter spjället? Nära toppen? Då är nog det bästa att ta bort allting ovanför, rensa, och sedan sätta tillbaka det.

För att få loss kaklen i en gammal kakelugn som är murad på rätt (traditionellt) vis blöter du en handduk och lägger på toppen. Dagen efter har leran i de översta skikten blivit tillräckligt mjuk för att du skall kunna ta loss dem. Vill du ta ner fler skikt, så på med den blöta handduken igen och vänta ytterligare en dag.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.