Hej!

Någon som har bra ideér på hur man får bort en enorm sten från sin infart?Sambon och jag har precis införskaffat ett restaureringsobjekt med stor tomt, infarten är enkelt gjord genom att ett hål i gärdsgåden tagits fram.

Problemet är en enda stor sten vi inte får bort, ovanför mark är den bara stor nog att precis skrapa i underredet på bilen (2 bilar har fått underredesbehandling hittills), men under mark verkar den vara hur stor som helst..

Har försökt gräva, slå med slägga, bända upp med spett...

Vad gör man? :confused:
 
Gräver sig ner en bit runt stenen. Borrar hål horisontellt och spränger av toppen, lämpligen med snigeldynamit.
 
Alternativt en grävmaskin som kan ta bort den, är den tillräckligt stor i kombination med sprängning
 
Tack för de svaren! har kollat upp snigeldynamit på nätet nu och det verkar mycket användbart, ska införskaffas. Tack igen!
 
En snållösning är att elda på stenen, och släcka snabbt med vatten. Det spräcker berg och sten, synnerligen effektivt. Kanske för tålamodskrävande, dock...
 
Tålamod har jag gott om, värre med bilar... Det kan vara värt att prova, tack för tipset Sennen
 
Snikvarianten, om den inte är alltför hög och stor ovan mark är att ta en vinkelslip med stenkapskiva, fräsa ett antal spår och sedan hugga loss bitarna med mejsel... :p
 
Ännu mer snikvariant är att fylla upp fem centimeter just där stenen ligger, så att du får en liten kulle.

/ Fredrik
 
Tack alla för era bra svar, vi ska ge oss på bumlingen i helgen och se vad vi kan hitta på, återkommer med rapport om resultatet
 
Cobra är fusk! Mer macho är att använda slägga och "handborr" ;-). Gjorde det på en lite mindre sten en gång för länge sen. Kommer ALDRIG göra om det...

Skämt åsido. Som någon annan skrev Cobra + snigeldynatmit röstar jag också på.

/M
 
Tänk på att stenen kan "växa" uppåt med åren, tjälen skjuter ju de flesta stenar uppåt, se till att ta bort tillräckligt mycket av den så att ni slipper göra om jobbet.
 
Vilket "angenämt" problem....
Något roligare än att krossa/spräcka/lyfta finns ju enligt min mening inte.
Lycka till.
 
Bump bump, jag vill veta hur det gick med stenfan...?:) Personligen skulle jag låna en bergborr och borra ett par hål och köra snigeldynamit.

För att låna verktyg kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att gå till en byggplats en fredageftermiddag med en påse öl och löfte att återlämna maskinen för 07.00 på måndag förresten.....
 
Bump bump :)

Efter att ha försökt gräva fram stenen och insett hur stor den faktiskt var under mark gav vi upp det. Sökte efter snigeldynamit, men lyckades bara hitta det i 50 liters säckar, vilket kändes lite överilat. I påskhelgen fick vi levererat en mängd med brädor mm för diverse renorveringsprojekt och passade då på att också få hem lite sand. Fuskade alltså och fyllde upp övriga marken istället, det blev ju riktigt bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.