Vi har gräsmatta ända in till betongplattan på huset, samma runt förrådstugan. Gillar inte att klippa gräs så nära väggen. Så jag funderar på om man kan lägga stenar nära väggen och ca 20 cm ut så inte gräs växer där.

Hur ska jag göra. Ska jag gräva bort gräsmatta så det blir en liten vallgrav runt huset och sen fylla med sten? Ska det kanske läggas någon form av markduk före stenarna?

Hur djupt ska jag gräva?

Vad heter såna där små stenar, är det singel?
 
Hej Klicka... jag har haft samma problem runt mina altaner med att gräset kommer för nära , o det blir svårt att klippa.
Jag har grävt ur en skåra i backen ca 15cm bred 4cm djup och längs hela altanen , därefter har jag lagt i markduk och sedan lagt ner marksten från byggmax (210x140x40mm) och sedan sand i skarvarna.
Runt huset tror jag du ska ha bredare skåra... själv har jag rabatter på 2sidor och asfalt och en altan på dom andra sidorna så jag vet ej vilket grus du ska ha.
Mvh Micro
 
Vi har precis gjort detta i vår trädgård. Jag är inte säker på att vi har gjort det "by the book", men vi får hoppas att det iaf är bättre än innan. Anledningen till att vi grävde ur är främst det estetiska, vi hade rabatter utmed huset och har inte tid eller kunskap att ta hand om dessa. Som bonus så slipper vi även fuktig jord och liknande direkt mot plattan.

Vi handgrävde 50 cm djupt och 50 cm i bredd. fyllde sedan upp med makadam (8/16), blev ca 7 kubik. Vi har som avskiljning mot gräsmattan lagt kantsten i nivå med gräset (att köra gräsklipparen på).

Vi har inte rört dräneringen eller lagt någon markduk, all jord och sand runt omkring huset var torr och fin. Det största problemen vi stötte på var alla j*!@#a rötter från rosor och Rhododendron...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.