Hej,

När jag försökte flytta en garderob inser jag att den är fastlimmad i väggen :(

På ena sidan (vänster framsida) är den fastlimmad i väggen via en distansskiva i väggen. Denna är limmad ca. 1,5 dm från toppen, men verkar inte vara limmad längre ner.
Sen är den även limmad hela höger baksida (inte hela baksidan, utan "bara" slutet av högra sidodelen (ca 1 cm bred och längden samma som garderobens höjd) - om ni förstår vad jag menar). Slutet av vänster sidodel verkar inte var a fastlimmad.

Hur 17 får jag bort denna från väggen utan att förstöra den? Det finns ju risk om jag bryter ut den att hela gipsskivan följer med...

Funderar på om jag kan såga med en väldigt smal såg genom hela limfogen. Kan det fungera?
Jag behöver i så fall tips om såg att använda, eller bra sågblad som håller.

Eller finns det andra idéer om hur detta kan lösas?
Eller tips på vad jag inte bör göra är ju minst lika värdefulla...

Tusen tack på förhand!
 
Jag hade nog testat med något typ av sågblad jag med, du lär ju behöva slipa och spackla oavsett vad du göra.
 
P patrikd84 skrev:
Jag hade nog testat med något typ av sågblad jag med, du lär ju behöva slipa och spackla oavsett vad du göra.
Har du tips om bra såg/sågblad? För att kunna såga måste ju bladet vara smalt, hållbart och böjbart då garderoben är fastlimmad dikt mot väggen så det är svårt att komma åt - allra helst när man kommit ner en liten bit.
 
Ett multiverktyg med sågblad kan såga i flukt med väggen i princip. Annars en tigersåg. Men med den kommer du inte komma lika nära fogen. Det går inte att skära med en brytbladskniv i fogen? Och sedan bända loss den med bräckjärn.
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Ett multiverktyg med sågblad kan såga i flukt med väggen i princip. Annars en tigersåg. Men med den kommer du inte komma lika nära fogen. Det går inte att skära med en brytbladskniv i fogen? Och sedan bända loss den med bräckjärn.
Ja, det kanske går med brytblad. Ett litet problem där är att jag inte kan ha själva hållaren, då bladet i så fall inte blir parallellt med väggen (med hållaren blir det för tjockt). Tigersåg får liksom inte plats - den är för "tjock" där man håller i den. Det är ju 0 mm till väggen.
Det bör vara en böjlig såg då jag ju inte kommer kunna hålla sågen rakt när jag sågar, men bladet måste in parallellt utmed väggen. Liknande en Japansåg som är böjlig kanske fungerar, eller annan modell!?
Är du också inne på att såga är det bästa alternativet, eller finns andra alternativ?
 
Alltså, du har ju nämnt en lösning själv, japansåg! Har aldrig använt en sådan själv, men är inte hela poängen att bladet kan vara väldigt tunt? Då borde det vara såpass böjligt att du kan lägga bladet jäms med väggen med en vinkel till handtaget. Du bör kunna klara av det utan alltför mycket skador på väggen, och det lilla som blir är ju bara att spackla.

Ett annat alternativ är att såga så att det är någon centimeter eller mindre kvar av garderobsväggen. Sen tar du en vinkelslip med slipskiva på och slipar bort resten, först grov, sen fin. Kommer ju damma så in i bänken men funkar gör det nog.

Power tools i alla ära, men i det här fallet hade jag nog kört på japansågen. (y)
 
Tack!
 
Det är precis så som du skriver. Jag behöver en smal och böjbar såg som går att såga i vinkel dikt mot en vägg/garderobskant. Jag funderade på vilken typ av såg som var bäst - men Japansågen kanske är just det. Jag har aldrig använt en sådan själv heller. Men är den såpass böjlig så den klarar detta?

Har någon här i forumet använt en Japansåg? Är de tillräckligt böjbara för detta?
 
Egentligen tror jag det skulle funkat med en vanlig fogsvans, även en sådan är såpass böjlig att det går att styra den. Dock har man kanske ingen större precision med en fogsvans, därför tror jag mer på en japansåg. Men, förhoppningsvis kommenterar någon som faktiskt använt en sådan, inte bara sett en på vykort. :rofl:
 
Ja. Japansåg är absolut böjbar nog. Jag har en sådan. Den eller ett bågfilsblad är nog dina best bets.
 
Varmluftspistol?
 
Ja, det har jag också funderat på. Förstör man inte garderoben med det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.