Jag hag några äldre fina "bulliga" element för vattenburen värme som skulle passa jätte bra i köket efter renoverningen eftersom köket kommer att få en äldre stil.

Men mitt problem är att elementen är gamla och har legat ute i ett garage i väldigt många år, så färgen är väldigt sliten och det är en hel del ytrost där färgen inte finns kvar..

Så jag skulle vilja få bort rosten och den gamla färgen så jag kan måla elementen och använda dom.

Jag såg tråden om att få loss färg och rost från gamla gångjärn med hjälp av lite ström..
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1090340792

Men funkar det även för element som är 44x100cm, förutsatt att man har tillräcklig stor plastbalja? Kanske använda hönsnät som elektrod?

Eller ska jag låta sandblästra dom?

Någon som har bra tips?
 
harrys skrev:
Det går även att ta bort rosten med elektrolys. Som sagt måste du ha tillräckligt stor balja. Men du lär nog ha kraftiga järn som offeranod, du får koppla ihop flera stycken och hänga ner runt omkring elementet. Hönsnät blir troligen för klent och äts upp för fort. En stor fördel med metoden är att elementet även blir avrostat och rent inuti.
Tror du en 12V bilbatteriladdare räcker om jag saltar i karet så jag kommer upp i c:a 1 ampere?
 
Kaustiksoda fungerar ju också. Om delarna är för stora för att doppa så kan man blanda i tapetklister och smeta på. Klistret gör att sodan inte rinner av. När det verkat en stund så spolar man av. Har man använt en tillräckligt koncentrerad blandning och låtit den verka länge nog rinner färgen av utan att man behöver gnugga någonting.
 
  • Gilla
Huggmejsel
  • Laddar…
Problemet är väl vad man gör av med spillvattnet! Och - att inte få in något av syran/medlet inne i elementet ???. Är du säker på att du inte klarar detta med en stålborste ute i trägårn?
 
yonna skrev:
Problemet är väl vad man gör av med spillvattnet! Och - att inte få in något av syran/medlet inne i elementet ???. Är du säker på att du inte klarar detta med en stålborste ute i trägårn?
Jo, visst funkar stålborste också.. men då måste jag ju skrubba.. ::) och det är jobbigt.. ;D

Jag ska ta å testa elektrolysmetoden så fort jag grävt upp en bra batteriladdare, för den rengör ju elementen både utvändigt och invändigt utan att skada det.

Och så kan jag se på tv eller något under tiden :p
Jag gillar lösningar där jobbet gör sig själv ;D
 
harrys skrev:
Håller med. Jag är lite nyfiken, så skriv och berätta sen hur resultatet blev ;)
Skulle gissa att det blir i slutet av den här månaden som jag utför experimentet, om jag inte kan låna en bra batteriladdare av någon tidigare.

De enda batteriladdare jag för tillfället har tillgång till är en clasohlsson modell utan amperemeter och som automatiskt slår av när batteriet är fulladdat...

Så den vill inte ens starta när man kopplar den till elektrolytbadet.

Nåja, det blev ett väldigt långt meddelande som egentligen bara skulle säga...
"Japp jag postar när jag testat"
 
Renoverar o målar mkt i vårt gamla hus och lägger alla beslag,skruv,gångjärn m.m i Lut några dagar.Bara skölja av efteråt.Kom inte o påstå att blästring inte ger ngn åverkan på ytskick..

Blästrar själv med både glas o sand.Visst,bra blir det,men vill man behålla orig.ytskikt intakt är det balja med lut eller Bums som gäller.Var noga med att skydda ögon o.dyl från stänk o håll det långt borta från nyfikna barn.

Är föremålen mkt rostiga däremot så är blästring kanonbra.
 
Misstänker att man bör blåsa ur innanmätet ordentligt från ev upplöst rost o skit. Torde inte vara bra att det lossnar och snurrar runt i värmesystem och cirkulationspump?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.