Har ”dubbelfönster”, öppningsbara. På ett av dem är det alltid kraftig kondens mellan glasen. Hur hanterar jag det? Så illa så att ramarna nästan ruttnar. Behöver inte vara några fina lösningar :)

Extrafråga, vad kallas dessa fönster?

Fönsterlåsmekanism, soligt utomhus, snöre, träram, skymtar landskap, morgon- eller kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopplade fönster
 
F fuentes skrev:
Har ”dubbelfönster”, öppningsbara. På ett av dem är det alltid kraftig kondens mellan glasen. Hur hanterar jag det? Så illa så att ramarna nästan ruttnar. Behöver inte vara några fina lösningar :)

Extrafråga, vad kallas dessa fönster?

[bild]

Fönstret skall vara luftat i springan mellan det två glasen/bågarna. Det händer att folk sätter dit en tätningslist vilket kan ge de problem du har. Sedan kan det vara bra att det finns en tätningslist mellan det det inre glaset/bågen och karmen.

Om man har ett övertryck i rummet pga fel i ventilationen kan man drabbas av fukt i fönstren.
 
Om fönsterkittet på den yttre rutan är dåligt kan det komma in fukt utifrån och bilda kondens mellan rutorna.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Fönstret skall vara luftat i springan mellan det två glasen/bågarna. Det händer att folk sätter dit en tätningslist vilket kan ge de problem du har. Sedan kan det vara bra att det finns en tätningslist mellan det det inre glaset/bågen och karmen.
Om man har ett övertryck i rummet pga fel i ventilationen kan man drabbas av fukt i fönstren.
okej! Tror du inre tätning går att lösa med fönstertejp? Jag gillar inte såna där gummilister. Personlig grej ;)
 
F fuentes skrev:
okej! Tror du inre tätning går att lösa med fönstertejp? Jag gillar inte såna där gummilister. Personlig grej ;)
Säkert, men jobbigt att öppna fönstret
 
S
F fuentes skrev:
okej! Tror du inre tätning går att lösa med fönstertejp? Jag gillar inte såna där gummilister. Personlig grej ;)
Om du inte tycker silikonlist är okej (bättre än gummilister) så finns det ullsnöre som brukar användas i byggnadsvårdsammanhang.
 
G
Jag har på ett par fönster satt dammlist mellan yttre och inre halvan av fönsterbågen, och lämnat öppningar i listen så att en liten mängd luft kan passera mellan glasen.
Vet inte om det är vetenskapligt korrekt, men det har fungerat för mig i alla fall.
En vit rektangel omgiven av dubbla ramar i rött och gult på en beige bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.